F.C. København og Nordisk Film i markant satsning på e-sport

03.01.2017

North er navnet på en ny e-sports-organisation, grundlagt af F.C. København og Nordisk Film, som fra starten stiller med et danskbaseret verdensklassehold. Parterne bag North har ansat Jacob “Maelk” Toft-Andersen som sportsdirektør og vil i verdenseliten inden for e-sport, der er den hurtigst voksende sportsgren målt på økonomi og følgere på verdensplan.

F.C. København og Nordisk Film er gået sammen om at skabe e-sports-organisationen North. Fra starten præsenteres et Counter-Strike-hold i den absolutte verdenselite samt Danmarks mest erfarne sportsdirektør inden for e-sport. Og ambitionen er at indlemme flere hold og spillere, så North bliver en af Europas største multigaming-organisationer.

“Vi er to stærke aktører inden for underholdning, som nu laver et fælles set up, hvor vi ser en oplagt mulighed for at træde ind i e-sport på allerhøjeste niveau fra start. Der er et kæmpe potentiale i e-sport, og vi har meget store ambitioner med North, som vil være blandt verdens stærkeste fra dag et. Vi elsker at konkurrere i FCK og glæder os helt enormt til at komme i gang og udvikle det her,” siger CEO i F.C. København, Anders Hørsholt.

North ejes ligeligt af Nordisk Film og F.C. København. Nordisk Film, som mediekoncernen Egmont står bag, er førende i Norden i underholdning inden for film, biografer, spil og gaveoplevelser. Nordisk Film driver en række digitale forretninger og har stor erfaring med at opbygge og markedsføre underholdningsbrands.

“Nordisk Film og F.C. København komplimenterer hinanden på bedste vis med denne nye satsning. E-sport er et område, hvor der både ageres på en lokal og en global arena, og som er præget af høj vækst, digitalisering og en ung målgruppe. Dermed ligger det også i naturlig forlængelse af Nordisk Films eksisterende forretninger, og vi kan bidrage aktivt med at skabe en markant, fanbaseret nordisk e-sports-organisation. Nordisk Film er i forvejen en del af den hastigt voksende gamingindustri. Vi har et langvarigt tæt samarbejde med Sony PlayStation, som vi repræsenterer i Norden, og vi har lanceret Nordisk Film Games, der skal investere i nordiske spilvirksomheder,” siger koncerndirektør i Nordisk Film, Allan Mathson Hansen.

Eksplosiv vækst for e-sport
E-sport er verdens hurtigst voksende sportsgren målt på økonomi og rundede i 2016 ifølge Deloitte en global omsætning på 3,5 mia. kroner. Den eksplosive vækst forventes at fortsætte, og både præmiepenge til turneringer, sponsorater og tv-rettigheder vil øges.

North vil være det førende samlingspunkt for e-sport i Norden, hvor der er en stor talentmasse, og kan tilbyde de bedste nordiske e-sportspillere en attraktiv base. Organisationen har foreløbig skrevet kontrakt med et danskbaseret Counter-Strike-hold, som frem til årsskiftet spillede for den amerikanske e-sports-organisation Dignitas. Holdet kvalificerede sig I december som et af bare 16 hold i verden til den første ELEAGUE Major-turnering i 2017, som spilles i Atlanta i USA i slutningen af januar. Det er en af verdens største turneringer, hvor der bliver kæmpet om en samlet præmiesum på en million dollar.

Træningslokaler i Telia Parken
Sportsdirektør for North bliver det største danske navn inden for e-sport gennem de seneste ti år, Jacob “Maelk” Toft-Andersen. Han kommer med en lang erfaring som aktiv inden for e-sport samt fra en stilling som sportsdirektør for den tyske Bundesligaklub Schalke 04s e-sports-organisation. Jacob Toft-Andersen får ansvaret for, at North lever op til de høje sportslige ambitioner. Dette indebærer blandt andet scouting og rekruttering af nye spillere.

“Det her er et enormt løft for sporten i hele Norden. Der har ikke tidligere været et projekt på dette ambitions- og organisationsniveau, og med et bagland, som det FCK og Nordisk Film giver, får North en stærk platform for at blive blandt de allerbedste. Vi har allerede nu ét hold i verdensklasse inden for Counter-Strike, men vi arbejder også på at udvide til andre spil. Talentmassen er stor, og vi føler, at vi er meget konkurrencedygtige i forhold til at tiltrække og udvikle de dygtigste e-sportsspillere derude,” siger Jacob Toft-Andersen.

Norths e-sportsspillere vil have deres gang i Telia Parken, hvor der vil blive etableret træningsfaciliteter og administration for North.

“Vi har gennem mange år udviklet en stærk præstationskultur i F.C. København. Vi har et topprofessionelt set up, der giver elitesportsfolk de bedst tænkelige rammer for at levere store præstationer. Vi vil også give vores e-sportsspillere optimale rammer for at opnå de høje ambitioner, som både de og vi har. Vores spillere vil opleve, at de bliver behandlet på et meget professionelt niveau i et ambitiøst og konkurrenceorienteret miljø, som vil give dem store muligheder for at blive blandt de bedste til deres sport. Omvendt har vi selvfølgelig også høje målsætninger, de skal leve op til,” siger CEO i F.C. København, Anders Hørsholt.

Efter Norths deltagelse i ELEAGUE Major-turneringen i Atlanta, vil holdet blive præsenteret til et større fanevent i København i februar.

Endelig etablering af partnerskabet afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse.