Logo

RSS Print

Airmagine tilbyder nyt realtime reklamekoncept i Københavns Lufthavn

Som den første lufthavn i verden indfører Københavns Lufthavn nu, at bureauer og annoncører kan købe reklameplads digitalt direkte på lufthavnens 165 reklameskærme. Det er et samarbejde mellem Egmont-ejede Airmagine og Adform, der introducerer såkaldt programmatic-salg, som herhjemme ellers kun har været forbeholdt online-markedet.

Det kræver ikke meget mere end et par klik med museknappen, og så kan virksomheder og annoncører med det samme få vist deres budskaber til specifikke målgrupper på Københavns Lufthavns 165 digitale reklameskærme. Lufthavnen bliver dermed den første i verden, hvor det er muligt at indkøbe reklameplads programmatisk. Det vil sige, at man digitalt køber øjeblikkelig reklameplads – en metode, som allerede er udbredt på online-markedet. 

Airmagine har digitaliseret Københavns Lufthavn og driver reklamesalget. Den nye fremtidssikring af lufthavnsmediet er skabt i et samarbejde med annonceplatformen Adform, og via Adforms platform får annoncører og mediebureauer fremover mulighed for at handle reklamer direkte hos Airmagine. 

Metoden sikrer, at annoncørerne kan optimere online-kampagner og ramme deres målgruppe på tværs af websites og nu også for første gang herhjemme på digitale out of home-medier. Det giver en markant øget tilgængelighed for både mediabureauer og annoncører.

Detaljeret billede af passagerernes adfærd

Airmagine har etableret et intelligent system, hvor reklameafviklingen er baseret på data og indsigter om forbrugerne, der tilsammen danner et detaljeret billede af passagerernes adfærd og flow rundt i lufthavnen. Der anvendes bl.a. flyinformation, interviewbaserede surveys og detaljeret opmærksomhedsmåling. Det skaber grundlaget for, at reklameblokkene struktureres, så de rammer den ønskede målgruppe så præcist som muligt.

”Det har hele tiden været meningen at gå så langt som muligt ad den digitale vej med dette projekt. Vi har ønsket at tage et analogt medie og gøre det så digitalt, datadrevet og dokumenteret som muligt. At åbne op for programmatisk salg af reklameplads er et helt naturligt næste skridt for vores målgruppesegmenterede reklameafvikling i Københavns lufthavn,” siger Theis Hector, direktør i Dansk Reklame Film og Airmagine.

Vækst i nedadgående marked

Airmagine har med sin fulddigitale løsning siden 2015 formået at drive vækst i et ellers nedadgående outdoor-reklamemarked. Vækstraten var 11 procent i 2015 og 19 procent i 2016. De nye muligheder, der introduceres 10. april, åbner op for kundegrupper, som ikke tidligere har benyttet Københavns Lufthavn. Det kræver dog, at der benyttes indhold, som egner sig til de digitale skærme. 

”Det er et helt nødvendigt skridt for mediegruppen outdoor og helt centralt for, at det kan holde sig relevant for annoncørerne i fremtiden,” siger Kenneth Brenøe, Nordic Chief Tradiing Officer hos GroupM. 

”Lanceringen af programmatisk indkøb af reklameskærme i Københavns lufthavn er enestående, og vi er meget stolte af at være partner i denne unikke løsning. Som danskejet virksomhed er det dejligt at se Airmagine og lufhavnen som first-mover. Adforms platform er bygget til omni-channel realtime medieindkøb, og med denne lancering er der åbent op for indkøbsmuligheden af endnu et medie via programmatisk,” siger Gustav Mellentin, CEO hos Adform.