leo-20borg-min-web

Bjørn Borgs søn, Leo Borg, spiller tennislegenden som ung i den kommende storfilm BORG

10.10.2016

Den kommende storfilm BORG har tiltrukket sig stor opmærksomhed både i Sverige og uden for Skandinavien.

Filmen er blevet indspillet i Sverige, Prag, London og Monaco, og i rollen som det legendariske tennisikon, Bjørn Borg, ses Guldbagger-vinder Sverrir Gudnason. I dag afsløres det så, at rollen som den unge Bjørn Borg bliver spillet af Leo Borg – virkelighedens Bjørn Borgs yngste søn.

I alt vil tre skuespillere portrættere Bjørn Borg, hvor Sverrir Gudnason spiller hovedrollen i filmen, der finder sted i 70'erne og 80'erne. I rollen som unge Bjørn Borg, ser vi Leo Borg – Bjørn Borgs yngste søn.

- At Leo søgte rollen og desuden allerede spillede tennis var et rent lykketræf. Han er desuden interesseret i at lave film og er et naturtalent foran kameraet. Det har været fantastisk, at arbejde med Leo. Hans bidrag til filmens autenticitet, i en historie, der tager os bag om legenden Bjørn Borg, er uvurderlig, siger instruktør Janus Metz.

Tidligere på året blev der på bl.a. Facebook søgt efter sportsinteresserede drenge i alderen 6-17 år til en svensk film. Leo søgte rollen på et tidligt tidspunkt, uden at vide, at filmen var om Bjorn Borg, og at han i rollen skulle portrættere en ung version af sin egen far.

- Vi har arbejdet meget hårdt med castingen til BORG. Da Leo kontaktede os og derefter leverede så stærk en præstation til hans audition, følte vi, at det næsten var for godt til at være sandt. Både Leo Borg og Mark Mossberg, der spiller Bjørn Borg som teenager, har gjort et virkelig godt stykke arbejde, og vi er mere end tilfredse med deres præstationer i filmen, siger Jon Nohrstedt, som sammen med Fredrik Wikström producerer filmen for SF Studios.

I filmen ses desuden Shia LaBeouf som John McEnroe, Stellan Skarsgård som Lennart "Labbe" Bergelin og Tuva Novotny som Mariana Simionescu. Filmen er instrueret af Janus Metz, der tidligere har instrueret den Cannes-vindende film Armadillo, samt en episode af den anmelderroste tv-serie True Detective.

BORG produceres af SF Studios Production i co-produktion med Film Väst, SVT, Nordisk Film, Yellow Film & TV, SF Studios Production A/S og Sirena Film med støtte fra SFI, Nordisk Film & TV Fond, DFI, FFF og MEDIA, samt DR & YLE. Filmen distribueres af Nordisk Film Distribution og filmen forventes at få premiere i efteråret 2017. Internationalt salg af filmen håndteres af SF Studios.