webkogamaattract

Dansk computerspilsucces får kapitalindsprøjtning fra Nordisk Film

24.11.2017

Kogama.com er en dansk computerspilplatform med tre millioner aktive brugere om måneden og et stort vækstpotentiale. Nu bliver Nordisk Film medejer af selskabet bag Kogama.

Det danske computerspilselskab Multiverse lægger an til international vækst med en investering fra Nordisk Film, som køber 40 procent af selskabet.

Multiverse står bag computerspilplatformen Kogama.com, der allerede har tre millioner aktive brugere om måneden på verdensplan. Brugertallet skal nu øges yderligere, samtidig med at Kogama udvikles med endnu flere funktioner og værktøjer, som kan engagere brugerne. Målet er – populært sagt – at blive computerspillets svar på YouTube.

Multiverse blev stiftet i december 2010 og har tidligere fået seed-investering fra blandt andre Capnova. Med det nye partnerskab med Nordisk Film får selskabet mulighed for at ekspandere og for alvor fokusere på at vækste Kogama særligt på de engelsksprogede markeder.

“Vi er meget glade for partnerskabet med Nordisk Film. Det betyder, at vi kan rykke Kogama til det næste niveau. Nu kan vi ansætte flere web- og spiludviklere, og vi kan sætte blus under en fokuseret markedsføringsindsats. Kogama benytter teknologien WebGL, som er den nye standard for 3D i computerbrowsere, og det er med til at give et enormt vækstpotentiale,” siger Michal Bendtsen, CEO og medstifter af Multiverse.

To millioner spil

Kogama er en computerspilplatform, hvor brugerne alene eller sammen med andre kan bygge deres egne computerspil. Spillene bygges op af klodser, der kan bruges og sammensættes på utallige måder. De færdige spil publiceres på Kogama, hvor de kan spilles af alle netværkets mange brugere eller integreres på andre websteder. Til dags dato har brugerne lavet over to millioner spil på platformen.

Det er gratis at bruge Kogama og bygge spil, men brugerne kan betale for yderligere specielle items o.lign. Desuden er der annoncer på Kogama, som også er med til at finansiere udvikling og drift af platformen.

“Vi betragter Kogama som en social platform, der minder om YouTube. På YouTube uploader brugerne videoer, som så kan ses af andre brugere. På Kogama laver brugerne computerspil, som de uploader og deler med andre. Kogama engagerer en bred skare – vi har brugere i op mod 50 forskellige lande,” siger Michal Bendtsen.

Imponerende brugervækst

For Nordisk Film er investeringen i Multiverse led i en strategi om at investere i en række nordiske computerspilfirmaer. Det foregår i regi af investeringsenheden Nordisk Film Games, som tidligere har købt sig ind danske Flashbulb Games og svenske Avalanche Studios.

“Kogamas brugervækst er imponerende, og selskabet er drevet af meget erfarne og dygtige folk. De har med få ressourcer fået mere end tre millioner aktive brugere, simpelthen fordi deres idé, koncept og udførelse er ekstrem stærk og unik. Vi tror på, at Kogama har et stort globalt potentiale,” siger Martin Walfisz, der er Senior Partner i Nordisk Film Games.

Multiverse består i dag af syv ansatte, og partnerne er CEO og medstifter Michal Bendtsen, CTO og medstifter Christian Fehrenkamp Rask Larsen samt partner Jakob Sillesen.