Egmont leverer solidt resultat

Med resultatfremgang i tre ud af fire divisioner og en omsætning på 11,6 mia. kr. kom mediekoncernen Egmont solidt ud af 2016. Egmont har digital vækst og fremgang i nye forretninger som led i strategien ”Grow with the Modern Consumer”. Resultatet på 523 mio. kr. er præget af vækstinvesteringer og øgede indholdsomkostninger. Egmont donerede 97 mio. kr. til at hjælpe børn og unge samt til at støtte filmtalenter.

Foto af: Martin Lind

Egmonts omsætning udgjorde 11,6 mia. kr. i 2016, og den organiske vækst i lokal valuta var 286 mio. kr. Hertil kommer 1,9 mia. kr. i ikke-konsolideret omsætning, der stammer fra delejede virksomheder inden for blandt andet vækstområder som e-commerce og digitale marketing services. Egmonts samlede forretningsaktivitet udgjorde dermed reelt 13,5 mia. kr.

Nordisk Film, Egmont Publishing og Egmont Books havde resultatfremgang. TV 2 i Norge leverede god forretningsmæssig performance og fortsatte sin markante digitale vækst, men øgede omkostninger til sportsrettigheder og ny fremtidssikret organisation påvirkede divisionens resultat. Alle fire divisioner fortsatte med at udvikle forretningen til en mere digital forbrugeradfærd. Driftsresultatet før renter og afskrivninger (EBITDA) var 1.267 mio. kr. Resultatet før skat (EBT) udgjorde 523 mio. kr.

”Jeg er glad for, at vi leverer et solidt resultat samtidig med, at vi investerer i fremtidens mediemarked. Vores strategi ”Grow with the Modern Consumer” har fokus på, at Egmont i stigende grad bliver en virksomhed, hvor der er sammenfald mellem medieindhold, forbrugeradfærd og teknologi. Vi styrker indholdsdelen i vores kerneforretning inden for tv, film, magasiner og bøger. Vi investerer i nye forretningsområder med høj vækst som e-commerce, gaming og digitale marketing services. Vi anvender teknologi for at styrke vores abonnementsmodeller og øge de direkte kunderelationer,” siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.

Hovedpunkter fra Egmonts divisioner:

• TV 2 havde seerfremgang som følge af stærke programmer og stod bag de mest sete kanaler i målgruppen 20-49 år. Streaming-servicen TV 2 Sumo og teknologivirksomheden Vimond præsterede markant vækst.
  • Nordisk Film havde rekordomsætning og stod bag en række kommercielle og kunstneriske filmsucceser, hvor både den danske film Under sandet og den svenske co-produktion En mand der hedder Ove blev nomineret til Oscar-statuetter. Biograferne i Danmark og Norge solgte samlet set 9,7 mio. billetter, og salget af PlayStation 4 i Norden oversteg forventningerne.
  • Egmont Publishings blad- og magasinforretning leverede stærke resultater i et ellers vigende marked, samtidig med at bl.a. den russiske forretning blev solgt fra på grund af ny lovgivning. Porteføljen af digitale marketing services og e-commerce-selskaber voksede yderligere.
  • Bogforlagene Lindhardt og Ringhof og Cappelen Damm udgav markante bøger og forstærkede deres førende position inden for e-bøger og lydbøger gennem opkøb og digital udvikling.

”Journalistik, drama og underholdning i tv, film og på papir udgør fortsat kernen i Egmont, men vi bliver i stigende grad også en teknologivirksomhed, fordi indhold og teknologi går hånd i hånd i mediemarkedet. Som en erhvervsdrivende fond investerer vi langsigtet i udvikling af forretningen og uddeler 97 mio. kroner til udsatte børn og unge samt filmtalenter,” siger Steffen Kragh.

Egmonts egenkapital udgør 6.195 mio. kr. i 2016, og soliditeten udgør 51 procent. Egmont er gældfri.

I 2016 donerede Egmont 97 mio. kr. til udsatte børn og unge samt filmtalenter via Nordisk Film Fonden. I løbet af året fokuserede Egmont bl.a. på de alleryngste børn. Egmont Rapporten 2016 dokumenterede, at det er de første 1.000 dage af et barns liv, der afgør, hvordan barnet klarer sig senere hen. Egmont øremærkede også 30 mio. kr. over to år til en indsats målrettet flygtningebørn. Gennem signaturprojektet Lær for livet har knap 300 anbragte børn og unge indtil nu deltaget i intensive læringscamps og fået en personlig mentor. I alt har Egmont uddelt 2,8 mia. kr. siden 1920.

Hovedtal i mio. DKK

Omsætning 11.614 11.753