annualreport-2017-web

Egmont løfter resultat og fortsætter investering i fremtidig vækst

21.03.2018

2017 var et godt år for Egmont med fremgang i seerandele og stærke indholdsproduktioner. Resultat før skat steg 11 procent til knap 600 mio. kroner. 20 opkøb blev gennemført i vækstselskaber. Som erhvervsdrivende fond investerer Egmont sit overskud i udvikling af medier og nye vækstforretninger og uddelte sidste år 96 mio. kroner til at hjælpe børn og unge.

Mediekoncernen Egmont står solidt inden for fortællinger og journalistik til tv, film, blade og bøger, men forretningen udvikles i stigende grad også ved brug af ny teknologi og data til at servicere den moderne forbruger med indhold på nye brugerflader. Hertil kommer Egmonts udvikling af vækstområder som gaming, digitale marketing services og e-commerce, der kan kompensere for et presset bladmarked. 

I 2017 fortsatte investeringerne i vækstforretninger, og der blev gennemført 20 opkøb og tilkøb. Egmonts andel af omsætning i ikke-konsoliderede vækstvirksomheder udgør 2,2 mia. kroner, hvortil kommer 11,3 mia. kroner i konsolideret omsætning. Egmonts samlede forretningsaktivitet i 2017 var dermed 13,5 mia. kroner. 

Egmonts resultat før skat steg 11 procent til 582 mio. kroner. Resultatet for 2017 er sammensat af mange faktorer: Øgede seerandele for TV 2 i Norge, stærke filmproduktioner, godt reklamesalg, gode bladtitler i et marked med oplagsfald, et moderat biografår i Danmark og omkostninger til investeringer i vækstområder.

Egmonts egenkapital er 6,2 mia. kroner, koncernen er gældfri, og der er således kapacitet til betydelige investeringer i udvikling og opkøb.

”Jeg er stolt af den kreativitet, vores medarbejdere udviser. Vi har lavet fremragende film, leveret flotte tv-produktioner og fantastiske bøger og blade. Vi har fokus på data- og teknologianvendelse, så vi kan servicere vores brugere relevant, brugervenligt og på mange platforme. Samtidig er jeg tilfreds med udviklingstakten i vækstforretningerne inden for e-commerce, gaming og digitale marketing services,” siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh. 

Hovedpunkter fra 2017

  • TV 2, Egmonts public service mediehus i Norge, havde omsætningsvækst som følge af en stærk programflade på nyheder, aktualitet, underholdning og sport, hvilket resulterede i øgede seerandele. TV 2 flyttede ind i to helt nye, topmoderne mediehuse i Bergen og Oslo og tilføjede markante ressourcer til streaming-servicen TV 2 Sumo, som er Norges største målt på omsætning.
  • Nordisk Film leverede et godt resultat på tværs af film, gaming og biografer. Biograferne i Danmark og Norge solgte samlet set ni mio. billetter bl.a. til den egenproducerede norske blockbuster Den 12. Mand, og Nordisk Film investerede i fire nordiske computerspilvirksomheder.
  • Egmont Publishing havde et stærkt resultat i et udfordret printmarked og udbyggede vækstområderne digitale marketing services og e-commerce. Egmont Publishing satser betydeligt på e-commerce med en portefølje på indtil videre seks nordiske selskaber. Egmont Publishing er nu majoritetsejer af Bagaren och Kocken/GoShopping og Outnorth. 
  • Bogforlagene Lindhardt og Ringhof i Danmark og Cappelen Damm i Norge styrkede deres positioner inden for digitale rettigheder og digitale undervisningsmaterialer. Cappelen Damm er Norges største forlag og havde dets hidtil største omsætning. Lindhardt og Ringhof havde solide udgivelser, og forlaget har nu digitaliseret 20.000 bogtitler. 

I 2017 uddelte Egmont 96 mio. kroner til udsatte børn og unge i Danmark og Norge samt til filmtalenter (i navnet Nordisk Film Fonden). En ny almennyttig strategi har målsætningen om, at alle unge i 2030 skal være i stand til at tage en ungdomsuddannelse. Egmont afholdt sit første Børnetopmøde i 2017, og den årlige Egmont Rapport satte fokus på, hvad der skal til for, at anbragte børn og unge når målet om en ungdomsuddannelse. 400 anbragte børn er nu indskrevet i signaturprogrammet Lær for Livet, hvor de kommer på læringscamp og får en personlig mentor. I Norge støttede Egmont blandt andet projektet Læseven, hvor frivillige læser højt for børn. Egmont har uddelt 2,9 mia. kroner siden 1920.

 

Hovedtal i mio. DKK

2017

2016

Omsætning 11.270 11.614
Resultat før renter og afskrivninger (EBITDA) 1.184 1.267
Resultat før skat (EBT) 582 523
Egenkapital 6.176 6.195

 

Yderligere oplysninger:

Jesper Eising
Head of Press, Communications & Public Affairs 
+45 29603019

Line Aarsland
Vice President, Communications & Public Affairs 
+45 24407471

Billeder til pressebrug: https://www.egmont.com/media-archive

 

Egmonts divisioner

TV 2
Omsætning 3.390 (3.333) mio. kr. Resultat før finansielle poster: 263 (83) mio. kr.

TV 2 er Norges største kommercielle mediehus og sender nyheder, sport og underholdning via ni tv-kanaler samt streaming-servicen TV 2 Sumo. TV 2 havde i 2017 omsætningsvækst samt et solidt resultat. TV 2 flyttede i 2017 ind i to nye, topmoderne mediehuse i Bergen og Oslo, noterede vækst i seerandele og var Norges største tv-kanal for de 20-49-årige. TV 2 samlede bl.a. nordmændene med dækningen af stortingsvalget, produktionen af cykel-VM i Bergen og stærke dokumentarudsendelser. På hovedkanalen var der stor succes med programformater som Farmen Kjendis, Skal vi danse og The Voice. TV 2 Nyhetskanalen – Norges eneste 24-timers nyhedskanal – havde fremgang. TV 2 Sumo er Norges største streaming-service målt på omsætning. tv2.no er Norges tredjestørste kommercielle nyhedssite med 1,2 mio. unikke besøg per dag. TV 2 ansøgte i 2017 om en ny fem-årig aftale med den norske stat om at levere public service-tv, der forventes en afklaring i 1. halvår 2018.

Nordisk Film
Omsætning: 3.701 (3.949) mio. kr. Resultat før finansielle poster: 129 (236) mio. kr.

Nordisk Film laver film- og tv-serier i Norden, driver biografer i Danmark og Norge og har en væsentlig forretning inden for interactive games. Nordisk Film præsterede godt i 2017. Fald i omsætningen skyldtes primært, at flere store, danske film fik udskudt deres premiere til 2018, hvilket trak færre danskere i biografen. Dansk Reklame Film vil som følge af underlevering af reklamekontakter i perioden 2013-17 tilbagebetale kunder, hvilket belastede Nordisk Films resultat med 95 mio. kroner. Fraregnes dette, er Nordisk Films driftsresultat for 2017 på niveau med 2016. Nordisk Film investerede i fire nordiske computerspilfirmaer, bl.a. svenske Avalanche Studios. De fem bedst sælgende danske film i 2017 var alle produceret eller co-produceret af Nordisk Film eller selskaber delejet af Nordisk Film. I Norge har den Nordisk Film-producerede blockbuster Den 12. Mand solgt mere end 600.000 billetter siden premieren 1. juledag. Nordisk Film Biografer solgte 5,3 mio. billetter i Danmark og 3,7 mio. billetter i Norge, og i 2018 åbner Nordisk Films første biograf i Sverige. Vækstvirksomheden GoGift leverede stærk underlæggende vækst inden for digitale gavekortløsninger.

Egmont Publishing
Omsætning: 3.758 (3.940) mio. kr. Resultat før finansielle poster: 245 (297) mio. kr.

Egmont Publishing står bag 700 bladtitler i mere end 30 lande, e-commerce-virksomheder og digitale marketing services. Egmont Publishing havde et fald i omsætning og driftsresultat som følge af tilbagegang for trykte magasiner og ugeblade, men havde fortsat en stærk lønsomhed. Den digitale magasinplatform Flipp præsterede godt i Norge og Danmark, hvor Egmont Publishing forventer at tage endnu stærkere digitale indholdspositioner de kommende år. Der var substantiel vækst inden for e-commerce og digitale marketing services, hvor hovedparten af omsætningen dog ikke er konsolideret, da der er tale om minoritetsejerskaber. Egmont Publishing har en portefølje af seks nordiske e-commerce-virksomheder – Jollyroom, Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken/GoShopping, Med24 og Nicehair – som i 2017 omsatte for 1,7 mia. kroner. Egmont Publishing er nu majoritetsejer af Bagaren och Kocken/GoShopping og Outnorth. Egmont Publishing er desuden medejer af seks nordiske selskaber inden for digitale marketing services – Ingager, s360, Very Patchwork, Klintberg Niléhn, KAN og Sempro – som realiserede omsætningsvækst.

Egmont Books
Omsætning inkl. Egmonts andel af Cappelen Damm: 984 (913) mio. kr.
Resultat uden Cappelen Damm, som ikke indgår i det konsoliderede regnskab pga. de internationale regnskabsregler (IFRS):
Omsætning: 355 (330) mio. kr. Resultat før finansielle poster: 34 (47) mio. kr.

Egmont Books består af det delejede norske forlag Cappelen Damm og det danske forlag Lindhardt og Ringhof. Begge forlag udgiver trykte bøger, lydbøger, e-bøger og undervisningssystemer. Lindhardt og Ringhof udgav cirka 600 nye bogtitler i 2017 og har desuden digitaliseret 20.000 titler. Lindhardt og Ringhof havde omsætningsvækst, mens driftsresultatet var påvirket af planlagte digitale investeringer. Forlaget stod bag flere af årets markante bøger af forfattere som Anne Mette Hancock, Steffen Jacobsen og Sissel-Jo Gazan. Saga Egmont, der udgiver e-bøger og lydbøger, er nu etableret i Sverige, Norge og Tyskland og planlægger yderligere europæisk ekspansion i 2018. Norges største forlag, Cappelen Damm, havde rekordomsætning, udgav over 1.500 nye bogtitler og er samlet set markedsleder i Norge med forfattere som Roy Jacobsen, Lars Saabye Christensen og Dan Brown. Cappelen Damm styrkede dets position gennem opkøb af tre forlag, Font, Fontini og Arneberg.

Almennyttig virksomhed
Egmont er en erhvervsdrivende fond, hvor en del af mediekoncernens overskud går til at støtte udsatte børn og unge samt filmtalenter, mens det øvrige overskud geninvesteres i at udvikle mediekoncernen. Hovedaktiviteten er i Danmark, men uddelingerne i Norge er øget. Siden 1920 er der uddelt 2,9 mia. kr. omregnet til nutidsværdi. I 2017 har Egmont uddelt 96 mio. kroner, hvoraf Nordisk Film Fonden har uddelt 5 mio. kroner. En ny almennyttig strategi for 2017-21 har målet, at alle unge i 2030 skal være i stand til at tage en ungdomsuddannelse. 400 anbragte børn er nu indskrevet i signaturprogrammet Lær for Livet, hvor anbragte børn kommer på læringscamp og får en personlig mentor. I april 2017 afholdt Egmont sit første Børnetopmøde, hvor 30 anbragte børn og unge kom med deres bud på, hvad der skal til for at styrke deres læring og livsduelighed. Egmont Rapporten 2017 satte fokus på, hvad der skal til, for at anbragte børn og unge når målet om en ungdomsuddannelse og dermed får et solidt afsæt for et godt liv. Et partnerskab med Red Barnet Ungdom sikrer 120 læringscafeer over hele landet, hvor 5.000 fagligt og socialt udsatte børn og unge kan få mere mod på skolelivet. Et partnerskab med Efterskoleforeningen betyder, at flere unge fra lavindkomstfamilier får mulighed for et efterskoleophold. I Norge støttede Egmont blandt andet projektet Læseven, hvor frivillige læser højt for børn. Nordisk Film Fonden sendte i 2017 59 filmtalenter ud i verden gennem dets rejselegater og uddelte dets største enkeltstående donation nogensinde på én mio. kroner, der skal sikre flere visuelle effekter i talentfilm.