lommefilm

Finalisterne i "Os der elsker films" store konkurrence er fundet

07.06.2017

Skoleelever i 6.-9. klasse har lært om ulovlig streaming, når undervisere fra Lommefilm har holdt workshops i samarbejde med partnerne bag kampagnen Os der elsker film. Eleverne har lavet deres egne små kampagnefilm om ulovlig streaming for kampagnen. Nu er der fundet fem finalister i hver region, der skal dyste om en tur i biografen for hele klassen.

I samarbejde med skoleelever i 6.-9. klasse har undervisere fra Lommefilm og folkene bag kampagnen Os der elsker film lavet små kampagnefilm om ulovlig streaming for kampagnen. I alt 190 film fra 30 skoler er nu kogt ned til 25 finalister - fem fra hver region. Finalisterne i hver region dyster mod hinanden om at vinde en tur i biografen for hele klassen sponsoreret af den lokale biograf.

”Der har været rigtig mange flotte bidrag, og det har været spændende at se, hvordan unge fortolker problemstillingen. Man kan se, at eleverne har reflekteret over emnet, og jeg er meget imponeret over deres opfindsomhed. Vi er spændt på at se, hvem der vinder, men ét er sikkert - alle finalisterne er virkelig gode,” siger Klaus Odegaard, der er nordisk marketingdirektør i Nordisk Film Distribution og en af partnerne bag kampagnen Os der elsker film.

Det er muligt at se bidragene, stemme, følge med i afstemningen og se hvem vinderne er her. Vinderne kåres fredag den 9. juni.

Bag kampagnen Os der elsker film
I november lancerede en samlet filmbranche og en række andre aktører kampagnen Os der elsker film, der fortæller unge om konsekvenserne ved at streame film ulovligt. Nu er kampagnen rykket ud i landets skoler. Egmonts undervisningsforlag Alinea har lavet et gratis undervisningsmateriale for 6.-9. klasse om ulovlig streaming, og hvad det vil sige at have rettigheder til film og tv-produktioner.

Sammen med Lommefilm har kampagnen søsat konkurrencen, hvor skoleelever i 6.-9. klasse kan lave deres egne kampagnefilm for Os der elsker film

”Vi ved, at rigtig mange unge streamer eller downloader film og tv-serier ulovligt, men at de ofte ikke er klar over konsekvenserne. Med dette initiativ vil vi gerne bringe diskussionen om ulovlig streaming og rettigheder ind i skoleklasserne og på en sjov og engagerende måde giver lærere og elever mulighed for at arbejde med disse emner,” siger Line Aarsland, der er kommunikationsdirektør i Egmont, som er en af partnerne bag kampagnen.

Det virker
Kampagnen har indtil nu hovedsaligt bestået af en kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebiane Ivalo Kreutzmann, der er blevet vist i landsdækkende biografer og online siden november 2016.

En undersøgelse fortaget i samarbejdet med analyseinstituttet YouGov den 1. februar viser, at det virker at skabe dialog og opmærksomhed omkring emnet ulovlig streaming. I undersøgelsen svarer 24% af de 15-24-årige, der har set kampagnen, at de har nedsat eller ønsker at nedsætte deres forbrug af ulovlige tjenester. Et tal som partnerne bag Os der elsker film håber vokser i takt med initiativet i folkeskolen.

Om Lommefilm
Lommefilm udvikler læringskoncepter, kampagner, filmkonkurrencer og undervisningsmaterialer med udgangspunkt i brugergenererede film skabt med mobiltelefoner og tablets. Lommefilm afvikler årligt over 100 film-workshops på skoler i hele Danmark.

Om Os der elsker film
Os der elsker film består af en række organisationer, selskaber og myndigheder i og omkring filmbranchen, som er gået sammen for at sætte problemstillingen på dagsordenen. Vi vil gerne have de unge og deres forældre til at forstå, at ulovlig streaming er … ulovligt. Og at det samtidig har store konsekvenser.

Bag kampagnen er:
Kulturministeriet, Dansk Skuespillerforbund, RettighedsAlliancen, Egmont, Danske Biografer, TDC, Blockbuster, Nordisk Film, Fafid, DFI, FDV, Producentforeningen, DFI, Danske Dramatikere, Danske Scenografer, DI Digital, Dansk Erhverv, Google og Carl Hansen & Søn.