odef-ulovlig-streaming-har-konsekvenser-still-07

Kampagne mod ulovlig streaming nomineret til PR-Tigeren

06.11.2017

Kampagnen ”Ulovlig streaming har konsekvenser", som blandt andet Egmont, Nordisk Film og en samlet filmbranche står bag, er nomineret til Public Relations Branchens pris PR-Tigeren

Kampagnen ”Ulovlig streaming har konsekvenser" fra Os der elsker film er nomineret til Public Relations Branchens PR-Tiger.

Kampagnen har til formål at ændre holdningen til brug af illegale filmtjenester og ultimativt at ændre adfærd, så pirateri af film og tv-serier bliver reduceret. Blandt andet Egmont, Nordisk Film og en samlet filmbranche står bag kampagnen mod ulovlig streaming. 

Det er femte år i træk, at Public Relations Branchen uddeler prisen PR-Tigeren til de bedste PR-cases i samarbejde med Dansk Erhverv, og kampagnen er en af fine nominerende i kategorien ”Bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed”.

”Ulovlig streaming har konsekvenser" er en kommunikationskampagne, der består af en kampagnefilm, kommunikation i øjenhøjde til unge, undervisningsmateriale og nye digitale greb, hvor man annoncerer direkte på ulovlige filmsites.

En samlet filmbranche står bag
Kampagnen har formået at samle hele filmbranchen og en række andre centrale aktører om et fælles budskab, som har skabt stort og blivende gennemslag i forhold til målgruppen og offentligheden generelt. På kreativ, nyskabende og vedholdende vis har kampagnen formået at kommunikere bredt omkring en vanskelig og kompleks problemstilling.  

Bag kampagnen står Advice, The Woerks, Carat og Have Kommunikation, og aktørerne bag kampagnen er Nordisk Film, Egmont, Alinea, Kulturministeriet, Dansk Skuespillerforbund, RettighedsAlliancen, Danske Biografer, TDC, Blockbuster, Fafid, Det Danske Filminstitut, FDV, Producentforeningen, DFI, Danske Dramatikere, Danske Scenografer, DI Digital, Dansk Erhverv, Google og Carl Hansen & Søn.

Kampagnen virker
Tal fra analyseinstituttet YouGov viser, at kampagnen ikke blot er nået bredt ud. Den har også haft en effekt.  Hver fjerde dansker mellem 15 og 24 år, som har set kampagnen, er således enten stoppet med at bruge de ulovlige tjenester eller vil nedsætte forbruget. Og 17 procent af dem, der har set kampagnen, har talt med andre om den.

Undersøgelsen fra YouGov viser også, at 56 procent af de unge, der har set kampagnen, mener, at det slet ikke er acceptabelt at streame film ulovligt. For hele befolkningen er tallet 67 procent. Sidst men ikke mindst er andelen, der indrømmer, at de er pirater falder fra 28% til 17%.

Kampagnen fortsætter
Næste del af kampagnen foregår i folkeskolen, og undervisningsforlaget Alinea har lavet et gennemarbejdet undervisningsmateriale rettet mod folkeskolens 7.-9.klasser. For at få undervisningsmaterialet længere ud i folkeskolen blev der lavet et samarbejde med Lommefilm om workshops på 60 folkeskoler, og det har foreløbig resulteret i 190 kampagnefilm lavet af folkeskoleelever.

”Ulovlig streaming har konsekvenser" er nomineret i kategorien ”Bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed”.

Læs mere om kampagnen her.

Kampagnen ”Ulovlig streaming har konsekvenser – Os der elsker film”, som blandt andet Egmont, Nordisk Film og en samlet filmbranche står bag, er nomineret til Public Relations Branchens pris PR-Tigeren

 

 

”Ulovlig streaming har konsekvenser – Os der elsker film” - er nomineret til Public Relations Branchens PR-Tiger. Det er en kampagne mod ulovlige streaming, som blandt andet Egmont, Nordisk Film og en samlet filmbranche står bag. Kampagnen har til formål at ændre holdningen til brug af illegale filmtjenester og ultimativt at ændre adfærd, så pirateri af film og tv-serier bliver reduceret.

 

Det er femte år i træk, at Public Relations Branchen uddeler prisen PR-Tigeren til de bedste PR-cases i samarbejde med Dansk Erhverv, og kampagnen er en af fine nominerende i kategorien ”Bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed”.

 

”Ulovlig streaming har konsekvenser – Os der elsker film” er en kommunikationskampagne, der består af en kampagnefilm, kommunikation i øjenhøjde til unge, undervisningsmateriale og nye digitale greb, hvor man annoncerer direkte på ulovlige filmsites.

 

Kampagnen har formået at samle hele filmbranchen og en række andre centrale aktører om et fælles budskab, som har skabt stort og blivende gennemslag i forhold til målgruppen og offentligheden generelt. På kreativ, nyskabende og vedholdende vis har kampagnen formået at kommunikere bredt omkring en vanskelig og kompleks problemstilling. 

 

Bag kampagnen står Advice, The Woerks, Carat og Have Kommunikation, og aktørerne bag kampagnen er Nordisk Film, Egmont, Alinea, Kulturministeriet, Dansk Skuespillerforbund, RettighedsAlliancen, Danske Biografer, TDC, Blockbuster, Fafid, Det Danske Filminstitut, FDV, Producentforeningen, DFI, Danske Dramatikere, Danske Scenografer, DI Digital, Dansk Erhverv, Google og Carl Hansen & Søn.

 

Kampagnen virker

Tal fra analyseinstituttet YouGov viser, at kampagnen ikke blot er nået bredt ud. Den har også haft en effekt.  Hver fjerde dansker mellem 15 og 24 år, som har set kampagnen, er således enten stoppet med at bruge de ulovlige tjenester eller vil nedsætte forbruget. Og 17 procent af dem, der har set kampagnen, har talt med andre om den.

 

Undersøgelsen fra YouGov viser også, at 56 procent af de unge, der har set kampagnen, mener, at det slet ikke er acceptabelt at streame film ulovligt. For hele befolkningen er tallet 67 procent.  Sidst men ikke mindst er andelen, der indrømmer, at de er pirater falder fra 28% til 17%.

 

Kampagnen fortsætter

Næste del af kampagnen foregår i folkeskolen, og undervisningsforlaget Alinea har lavet et gennemarbejdet undervisningsmateriale rettet mod folkeskolens 7.-9.klasser. For at få undervisningsmaterialet længere ud i folkeskolen blev der lavet et samarbejde med Lommefilm om workshops på 60 folkeskoler, og det har foreløbig resulteret i 190 kampagnefilm lavet af folkeskoleelever.

 

”Ulovlig streaming har konsekvenser – Os der elsker film” er nomineret i kategorien ”Bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed”