Logo

RSS Print

Tillykke… Lykke-Per, fremtiden ligger for dine fødder!

Action: 70 optagedage, flere tusinde kostumer og et flot cast. Nordisk Film vil med Lykke-Per lave historiedrama af internationalt format. Serien i fire afsnit skal sendes på TV 2 i 2019.

  • Foto: Sofie Amalie Klougart

    Foto: Sofie Amalie Klougart

Foto: Sofie Amalie Klougart

Bille August smiler. Han følger opmærksomt optagelserne på sin monitor i instruktørteltet. Få meter derfra leverer skuespillerne deres replikker i den store forlovelsesscene mellem Lykke-Per og hans udkårne i omgivelser så skønne, at de let illuderer den velhaver-sommerbolig, som i historien tilhører Pers jødiske svigerfar.

I virkeligheden er vi på Øregaard Museum i Hellerup. Det er optagedag nr. 10 ud af 70 – senere skal settet til både Fyn, Jylland og Østrig. Efter års kamp er projektet i gang. Den store danske klassiker af Henrik Pontoppidan, Lykke-Per, skal filmatiseres af den oscarvindende instruktør Bille August.

Flere års kamp
Vi skriver 2012, da Nordisk Film-producer Thomas Heinesen før første gang drøfter ideen med Bille August. Thomas Heinesen er en af Danmarks mest erfarne og respekterede producere. Han har været på Nordisk Film siden 1999 og står bag en lang række spillefilm, heriblandt flere med Niels Arden Oplev og Nils Malmros og senest tv-serien Mord uden grænser.

Ambitionerne er store. De to er enige om, at fortællingen har potentiale. Det kræver et budget af en vis størrelse. Først i foråret 2017 – fem år senere - kommer det finansielle gennembrud. Politisk opbakning og 22 mio. kr. i offentlig støtte. Kort efter får Manon Rasmussen et opkald. Hun er kostumedesigner og er med sine 15 Robert-priser og en række udenlandske anerkendelser en af Danmarks mest prisbelønnede filmmedarbejdere. Hun er lige færdig med indspilningerne til Lars von Triers kommende film. Manon Rasmussen takker ja – det har hun gjort hver gang Bille har ringet. Helt siden 1984 og Tro, Håb og Kærlighed.

Dronningen skal sige ja
Opgaven er stor. 75 større roller og flere hundrede statister skal klædes på i kostumer fra begyndelsen af 1900-tallet. Manon Rasmussen har studeret malerier fra perioden og bruger sin erfaring fra tidligere arbejder med historiske film, da hun rejser rundt i Europa for at supplere sit eget kostumelager. Hun lejer dragter i både England, Spanien og Østrig.

“Jeg vil tro, at vi har nogle tusinde kostumer,” siger Manon Rasmussen, da hun viser rundt på den kostumeafdeling med tilhørende systue, som er etableret på Nordisk Film i seriens anledning. Med til at rådgive sig har hun haft Jødisk Museum, for hvordan gik man klædt som jødisk familie, hvis man fx skulle i synagogen? Kostumeleje er kostbar. Derfor er mange af dragterne først hentet ind to uger før optagelserne skal i gang. Så Manon Rasmussen, hendes fem syersker og assistenterne har travlt.

“Detaljerne skal være på plads,” siger hun, mens hun noterer på sin blok.

Det store cast og de mange optagedage stiller krav. Og nogle nætter ligger Manon Rasmussen vågen trods sin årelange erfaring:

“For har vi nu styr på det? Der er meget at huske, og tingene skal klappe, så snart optagelserne går i gang,“ siger hun med alvor, før smilet er tilbage sammen med beretningen om et ridderkors, som skal bruges til en bestemt scene:

“Det skal vi låne på Ordenskapitlet på Amalienborg. Og det skal Dronningen give tilladelse til.”

Med på festival
Også på producergangen er der travlhed. Alt skal være planlagt til de omkring 270 scener, der skal skydes. Thomas Heinesen er glad, stolt og spændt. Han lægger ikke skjul på, at det er en af Nordisk Films store satsninger:

“Vores ambition er at lave historiedramatik af højeste kvalitet, og vores håb er, at vi bliver anerkendt for det – også i udlandet,” og forventer, at serien skal med på tv-festivalen i Cannes næste år med henblik på at sælge den til andre primært europæiske lande.

Bestukket med chablis
På optagelserne har First Assistant Director Peter Hingebjerg råbt ‘tak’. Bille August har være henne hos skuespillerne og give yderligere instruktioner. Det hele foregår afdæmpet og virker harmonisk. Lige med undtagelse af de smukke kostumer, som strammer livet af skuespillerne. De kvindelige skuespillere har svært ved at trække vejret i deres korsager. Manon Rasmussen løsner lidt op her og der. Den velhavende svigerfar spillet af Tommy Kenter, har inden optagelserne bestukket kostumedesigneren med et flaske hvidvin – hans vest er knappet mindre højt.    

Bille August er tilbage i sin instruktørstol. Peter Hingebjerg råber; “Værsgo”Tommy Kenter holder sin tale til den kommende svigersøn. Kalder ham et geni og slutter af:

“Tillykke… Lykke-Per, jeg tror, fremtiden ligger for dine fødder.”

Om serien
Lykke-Per
forventes at blive sendt som miniserie på TV 2 i 2019, og Lykke-Per bliver også lavet som spillefilm. Serien er finansieret af Nordisk Film og TV 2 Danmark med støtte fra Public Service Puljen – 22 mio. kr. er det største støttebeløb, siden puljen blev etableret i 2008. Derudover bidrager de regionale filmfonde FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje tilsammen med 1,5 millioner kroner.