Logo

RSS Print

Ulovlig streaming af film på skoleskemaet

Kampagnen Os der elsker film har med en række forskellige initiativer fået færre unge til at streame film og tv-serier ulovligt. I alt 60 skoler landet over har konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm om ulovlig streaming. Nu er vinderen fundet.

Ulovlig streaming af film og tv-serier er udbredt især blandt unge. Derfor er kampagnen Os der elsker film rykket ud i skoleklasserne for at fortælle om ophavsret og konsekvenserne af ulovlig streaming. Og det har stor effekt – en del af de unge, som har set kampagnen, vil stoppe eller nedsætte deres brug af ulovlige streamingsider.

Som led i Os der elsker film har elever fra indtil videre 60 skoler landet over – 30 i foråret og 30 i efteråret – deltaget i en workshop, hvor de har skullet lave deres egne kampagnefilm, som advarer mod ulovlig streaming. Projektet er lavet i samarbejde med Lommefilm, der har specialiseret sig i at bruge film på mobiltelefoner og tablets som et engagerende værktøj i undervisningen.

De bedste film fra hele landet er blevet udvalgt, og efterårets vinder er nu fundet via SMS-afstemning. Vinderen er filmen “Fremtiden uden film”, der er lavet af elever fra 8. klasse på Virklund skole i Silkeborg. De har nu vundet en biograftur for hele overbygningen. Filmen viser på humoristisk vis en fremtid, hvor arbejdsløse skuespillere tigger på gaden og den lokale biograf er lukket, hvis ikke man stopper med at streame film ulovligt.

”Vi har set stor kreativitet og humor i de mange film, som er laver rundt omkring i landet, og jeg vil gerne ønske eleverne på Virklund skole tillykke med førstepladsen. Vi ved, at rigtig mange unge streamer eller downloader film og tv-serier ulovligt, men at de ofte ikke er klar over konsekvenserne. Med dette initiativ vil vi gerne bringe diskussionen om ulovlig streaming og rettigheder ind i skoleklasserne og på en sjov og engagerende måde,” siger Line Aarsland, der er kommunikationsdirektør i Egmont, som sammen med Nordisk Film og Rettighedsalliancen har taget initiativ til Os der elsker film.

Kampagne med stor effekt
Os der elsker film består af en række organisationer, selskaber og myndigheder i og omkring filmbranchen, som er gået sammen for at sætte problemstillingen om ulovlig streaming på dagsordenen. Særligt blandt unge er ulovlig streaming af film og tv-serier udbredt, men det har store konsekvenser både for de unge selv og for filmbranchen.

Kampagnen har løbet i et år og består – foruden workshops på skoler – blandt andet af en kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebiane Kreutzmann i hovedrollerne, som er blevet vist i landets biografer, en onlinekampagne og et undervisningsmateriale til 6.-9.-klasse.

Os der elsker film har haft stor effekt. Kampagnen er nået ud til cirka fire millioner biografgæster landet over. Der har været 3,4 millioner visninger online og knap fire millioner visninger på Facebook. En undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov viser, at 70 procent af de 15-24-årige har set kampagnen. Af dem har 22 procent enten stoppet med at bruge de ulovlige tjenester eller vil nedsætte forbruget.

Vinderfilmen kan ses her.

Om Os der elsker film
Os der elsker film består af en række organisationer, selskaber og myndigheder i og omkring filmbranchen, som er gået sammen for at sætte problemstillingen på dagsordenen. Parterne bag kampagnen vil gerne have unge og deres forældre til at forstå, at ulovlig streaming er … ulovligt. Og at det samtidig har store konsekvenser. Bag kampagnen er: Kulturministeriet, Dansk Skuespillerforbund, RettighedsAlliancen, Egmont, Danske Biografer, TDC, Blockbuster, Nordisk Film, Fafid, DFI, FDV, Producentforeningen, DFI, Danske Dramatikere, Danske Scenografer, DI Digital, Dansk Erhverv, Google og Carl Hansen & Søn.  

Om Lommefilm
Lommefilm udvikler læringskoncepter, kampagner, filmkonkurrencer og undervisningsmaterialer med udgangspunkt i brugergenererede film skabt med mobiltelefoner og tablets. Lommefilm afvikler årligt over 100 film-workshops på skoler i hele Danmark. 

 

Ulovlig streaming af film og tv-serier er udbredt især blandt unge. Derfor er kampagnen Os der elsker film rykket ud i skoleklasserne for at fortælle om ophavsret og konsekvenserne af ulovlig streaming. Og det har stor effekt – en del af de unge, som har set kampagnen, vil stoppe eller nedsætte deres brug af ulovlige streamingsider.

 

Som led i Os der elsker film har elever fra indtil videre 60 skoler landet over – 30 i foråret og 30 i efteråret – deltaget i en workshop, hvor de har skullet lave deres egne kampagnefilm, som advarer mod ulovlig streaming. Projektet er lavet i samarbejde med Lommefilm, der har specialiseret sig i at bruge film på mobiltelefoner og tablets som et engagerende værktøj i undervisningen.

 

De bedste film fra hele landet er blevet udvalgt, og efterårets vinder er nu fundet via SMS-afstemning. Vinderen er filmen “Fremtiden uden film”, der er lavet af elever fra 8. klasse på Virklund skole i Silkeborg. De har nu vundet en biograftur for hele overbygningen. Filmen viser på humoristisk vis en fremtid, hvor arbejdsløse skuespillere tigger på gaden og den lokale biograf er lukket, hvis ikke man stopper med at streame film ulovligt.

 

”Vi har set stor kreativitet og humor i de mange film, som er laver rundt omkring i landet, og jeg vil gerne ønske eleverne på Virklund skole tillykke med førstepladsen. Vi ved, at rigtig mange unge streamer eller downloader film og tv-serier ulovligt, men at de ofte ikke er klar over konsekvenserne. Med dette initiativ vil vi gerne bringe diskussionen om ulovlig streaming og rettigheder ind i skoleklasserne og på en sjov og engagerende måde,” siger Line Aarsland, der er kommunikationsdirektør i Egmont, som sammen med Nordisk Film og Rettighedsalliancen har taget initiativ til Os der elsker film.

 

Kampagne med stor effekt

Os der elsker film består af en række organisationer, selskaber og myndigheder i og omkring filmbranchen, som er gået sammen for at sætte problemstillingen om ulovlig streaming på dagsordenen. Særligt blandt unge er ulovlig streaming af film og tv-serier udbredt, men det har store konsekvenser både for de unge selv og for filmbranchen.

 

Kampagnen har løbet i et år og består – foruden workshops på skoler – blandt andet af en kampagnefilm med Lars Brygmann og Bebianne Kreutzmann i hovedrollerne, som er blevet vist i landets biografer, en onlinekampagne og et undervisningsmateriale til 6.-9.-klasse.

 

Os der elsker film har haft stor effekt. Kampagnen er nået ud til cirka fire millioner biografgæster landet over. Der har været 3,4 millioner visninger online og knap fire millioner visninger på Facebook. En undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov viser, at 70 procent af de 15-24-årige har set kampagnen. Af dem har 22 procent enten stoppet med at bruge de ulovlige tjenester eller vil nedsætte forbruget.

 

Vinderfilmen kan ses her: http://www.lommefilm.dk/kanaler/aktuelle-kanaler/os-der-elsker-film/ShowVideo?id=10172

 

Om Os der elsker film

Os der elsker film består af en række organisationer, selskaber og myndigheder i og omkring filmbranchen, som er gået sammen for at sætte problemstillingen på dagsordenen. Parterne bag kampagnen vil gerne have unge og deres forældre til at forstå, at ulovlig streaming er … ulovligt. Og at det samtidig har store konsekvenser. Bag kampagnen er: Kulturministeriet, Dansk Skuespillerforbund, RettighedsAlliancen, Egmont, Danske Biografer, TDC, Blockbuster, Nordisk Film, Fafid, DFI, FDV, Producentforeningen, DFI, Danske Dramatikere, Danske Scenografer, DI Digital, Dansk Erhverv, Google og Carl Hansen & Søn.   

 

Om Lommefilm

Lommefilm udvikler læringskoncepter, kampagner, filmkonkurrencer og undervisningsmaterialer med udgangspunkt i brugergenererede film skabt med mobiltelefoner og tablets. Lommefilm afvikler årligt over 100 film-workshops på skoler i hele Danmark. 

 

For yderligere information kontakt:

Jesper Eising

Pressechef, Egmont

+45 29603019

Jesper.eising@egmont.com