journal64-plakat-web

Billetsalget til Zentropas JOURNAL 64 er eksploderet!

08.10.2018

Danmarksrekord: Svimlende 215.052 billetter, har givet JOURNAL 64 den bedste åbning nogensinde for en dansk film. Danmarksrekord: Svimlende 215.052 billetter, har givet JOURNAL 64 den bedste åbning nogensinde for en dansk film.

Zentropa og Christoffer Boes, med spænding ventede Afdeling Q-thriller, JOURNAL 64 er kommet helt suverænt fra start herhjemme. I torsdags fik den biografpremiere, hvor den blev kaldt den bedste i serien af en række af landets anmeldere, og i weekenden har biografgængere over hele landet valfartet til filmen i historisk stor stil. Efter åbningen har JOURNAL 64 således allerede solgt utrolige 215.052 billetter inkl. snigpremierebilletter.

I selve weekenden torsdag-søndag solgte JOURNAL 64 150.326 billetter, og med 64.699 snigpremierebilletter oven i, lander totalen for åbningen på 215.052 solgte billetter. Det giver JOURNAL 64 den bedste åbning for en dansk film nogensinde, når man tæller snigpremierebilletter med.

Til sammenligning åbnede film nr. 3 i Afdeling Q-serien, Flaskepost fra P, i 2016 med 207.669 billetter inkl. snigpremierebilletter (154.342 billetter i åbningsweekenden torsdag-søndag, uden snigpremierebilletter).

Stor glæde hos Zentropa og Nordisk Film Distribution

Hos produktionsselskabet Zentropa er der selvsagt stor glæde. Producer Louise Vesth, som med JOURNAL 64 nu har stået bag fem af de syv største åbningsweekender på danske film til dato, udtaler:

- JOURNAL 64 er lavet, så den kan ses af alle, uanset om de har læst bogen eller set de tidligere film. Historien om to mænd, som er venner og kollegaer er vedkommende for de fleste. Og samtidig trækker sagen tråde tilbage til et stykke stadig aktuelt, men næsten glemt danmarkshistorie – nemlig kvindehjemmet på Sprogø.  Det gør filmen til sin helt egen og attraktiv at se. De flotte åbningstal er en kæmpe nyhed for os, og vi er meget glade og taknemmelige. Tak til publikum for at anerkende det store arbejde fra alle foran og bagved kameraet.

Filmens handling

Nogle håndværkere gør en uhyggelig opdagelse i en ældre københavnsk lejlighed: Bag en falsk mur i lejligheden finder de tre mumificerede lig siddende omkring et spisebord med en ledig plads klar. Kriminalkommissær Carl Mørck og hans assistent Assad i Afdeling Q bliver sat til at finde ud af, hvem mumierne er, og hvem den fjerde plads er tiltænkt. Carl og Assad sætter jagten ind på lejlighedens beboer og finder spor tilbage til den berygtede kvindeanstalt på Sprogø, hvor misrøgt og lægelige forsøg med tvangssterilisering var en fast del af hverdagen for de anbragte, såkaldt utugtige piger. Rædslerne på Sprogø er et overstået kapitel i Danmarkshistorien, men der dukker personer op, som siger, at eksperimenterne er fortsat helt op i vores tid. Carl og Assad indleder et kapløb mod tiden for at forhindre nye mord og overgreb.

JOURNAL 64 fik premiere i 135 biografer over hele landet og distribueres herhjemme af Nordisk Film Distribution.