jussi-20adler-olsen-20web

Alle Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-krimier bliver til film

23.06.2016

Nordisk Film har erhvervet de resterende filmrettigheder til Jussi Adler-Olsens krimithrillerserie om Afdeling Q og planlægger en serie på op til seks film, der starter med filmatiseringen af femte bind, ”Marco Effekten”.

De mange fans af Carl Mørck, Assad, Rose og de øvrige figurer i Jussi Adler-Olsens populære krimithrillerserie om Afdeling Q kan nu glæde sig til, at alle bøgerne bliver filmatiseret.

Nordisk Film har erhvervet rettighederne til at filmatisere Afdeling Q-bøgerne fra bind fem, ”Marco Effekten”, og frem. Foreløbig er der udkommet seks Afdeling Q-bøger, men Jussi Adler-Olsen planlægger at skrive i alt ti bøger i serien, og Nordisk Film forventer derfor at skulle producere seks Afdeling Q-film over en årrække.

”Vi har de seneste år arbejdet på en international filmversion af Jussi Adler-Olsens første store thriller ”Alfabethuset”, som blev udgivet i 1997. Vi har et meget frugtbart samarbejde med Jussi Adler-Olsen, og i den forbindelse opstod muligheden for at erhverve de resterende filmrettigheder til Afdeling Q-bøgerne. Fortællingerne om vicekriminalkommissær Carl Mørck har en stor læserskare og er ikke kun det stærkeste krimi-franchise i Danmark, men er også en stor international succes,” siger Henrik Zein, der er adm. direktør i Nordisk Film Production A/S:

”På trods af det tydelige “larger than life”-element i alle historierne, handler det for os om at placere fortællingerne i den virkelige verden. Karaktererne er uhyre interessante. Både psykologisk og socialt er det mennesker på godt og ondt. Deres dybe hemmeligheder er, hvad bøgerne handler om for os. At få lov til at følge Jussi Adler-Olsen på hans fortsatte rejse og omsætte de medrivende historier til fantastiske film er lidt af et drømmescenarie for os. Vi går til opgaven med stor ydmyghed, men ambitionen er at lave film af høj kvalitet, som vil begejstre et stort publikum,” fortsætter Henrik Zein.

Også Jussi Adler-Olsen glæder sig over aftalen med Nordisk Film om at filmatisere Afdeling Q-bøgerne fra ”Marco Effekten” og frem:

”Jeg møder løbende mange af mine læsere, og jeg ved, at de har stærke holdninger til personerne og universet, så for mig er det vigtigt, at en filmatisering er så tro mod bøgerne som muligt. Gennem de seneste par år har jeg opbygget et venskab med Nordisk Film, der bestyrker mig i, at Nordisk Film vil kunne producere film, som jeg vil være stolt af at lægge navn til. Mit venskab med Nordisk Film handler grundlæggende om gensidig personlig og faglig tillid, åben dialog og respekt omkring processen at skabe film. Afdeling Q-bøgerne er for mig meget filmatiserbare romaner, og da Nordisk Film har en track-rekord af kvalitetsfilm, er det for mig som forfatter det rigtige hjem for mine bøger, hvor de kan blive realiseret på det store lærred,” siger Jussi Adler-Olsen.

Filmselskabet Zentropa, som er delvist ejet af Nordisk Film, har rettighederne til at filmatisere de første fire Afdeling Q-bøger. ”Kvinden i buret”, ”Fasandræberne” og ”Flaskepost fra P” har haft premiere, mens den fjerde film, ”Journal 64”, ventes færdig i løbet af et par år. Herefter vil de næste Afdeling Q-film – startende med ”Marco Effekten” – som Nordisk Film selv producerer, få premiere.

Nordisk Film har netop indgået aftalen med Jussi Adler-Olsen og hverken instruktør, manuskriptforfatter eller cast er helt på plads endnu. Arbejdet med at sætte det kreative hold, som skal udvikle og forløse de nye Afdeling Q-filmatiseringer, går nu i gang.