Ambitiøst dansk filmsite på vej

Alt om film samlet ét sted på nettet. Sådan bliver Danmarks nye filmsite, som Nordisk Film udvikler. Målet er at blive filmens svar på Google: Stedet filmpublikummet besøger, når emnet er film. Ambitionen er mindst 600.000 unikke brugere per måned.

Nyheder om film, anmeldelser af film og masser af filmtrailere. Eksklusive premiereinvitationer, quizzer og VIP-indhold. Nem adgang til køb af biografbilletter, dvd og digitale produkter. Et filmcommunity med brugergenereret indhold, fx debat og ratings. Det er, hvad filmelskere vil møde på filmsitet, der satser på at blive filmens Google: Stedet danskerne går hen, når de skal vide noget om film, og når de skal købe filmoplevelser.

Det nye site bliver synonymt med film i Danmark. Alle landets biografer inviteres med, så forbrugerne bliver i stand til at købe alle billetter til alle slags film i alle biografer. Sitets primære målgruppe er de 18-25-årige, men indholdet forventes også at kunne tiltrække de lidt ældre filmentusiaster.

Jens Aaløse er en af hovedkræfterne bag udviklingen af det nye filmsite. Han siger:
"Nu går vi efter at udbygge vores digitale position, vi ønsker at være en klar nummer 1, når det handler om filmstof på nettet. Vores site skal være den største og bedste filmhjemmeside i Danmark. Der er fordelagtige økonomiske perspektiver i et bredt dækkende filmsite, og vi tror på, at vi kan lave en god og lønsom forretning.

Filmstof hører til blandt de meget populære emner på internettet og genererer traditionelt stor trafik. Om målgruppen, der af mange annoncører og virksomheder opfattes som meget svær at få i tale, siger Jens Aaløse:

"Via biobooking.dk og biozonen.dk har vi allerede kontakt med en meget stor gruppe af filmfans, som andre medier har svært ved at nå. Derfor har vi også allerede oplevet stor interesse fra partnere, der gerne vil med i projektet. Jeg taler stort set hver dag med beslutningstagere fra store forbrugerbrands, der i sitet ser gode muligheder for at komme i kontakt med attraktive målgrupper."

I den kommende tid skal Jens Aaløse i gang med at rekruttere direktør og medarbejdere til det nye selskab. Tanken er, at de første områder af Danmarks nye filmsite går i luften lige efter sommerferien. Sitet forventes helt færdigt op mod jul, der er et af de tidspunkter på året, hvor danskerne ser flest film.

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende indenfor udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, video, dvd, tv samt elektroniske spil. Nordisk Film er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer Nordisk Film selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter.
Nordisk Film havde i 2006 en samlet omsætning på 2,6 mia. DKK og beskæftiger 1.150 medarbejdere i Norden.