Anders F. August modtager Nordisk Film Prisen

Manuskriptforfatter Anders Frithiof August modtog i aftes film- og tv-branchens største talentpris, Nordisk Film Prisen. Han modtager prisen som led i Nordisk Films indsats for at styrke talentudvikling i Danmark.

Af Ebbe Tølbøll Nielsen

Anders August er kendt for sit arbejde på filmene "Camping", "Applaus", biografaktuelle "SuperClásico" og den Oscarnominerede kortfilm "Grisen". I går aftes lod han sig hylde i Imperial som modtager af Nordisk Film Prisen 2011.

Det er 15. gang Nordisk Film Prisen bliver uddelt, men kun anden gang at den går til talent frem for etablerede kræfter, som led i Nordisk Films indsats for at fremme talentudviklingen i Danmark.

"Branchen har taget imod Anders August med åbne arme og vil ikke give slip på ham igen. Han er for alvor en af dem, vi tror på, der vil være med til at bringe dansk film ind i en lysende fremtid.", sagde Thomas Heinesen, prisudvalgsformand og direktør for produktion og udvikling i Nordisk Film, i motivationstalen.

I sin takketale afsluttede Anders August med at takke "Filmen":

"I den sindssygt skøre verden vi lever i, tror jeg, det er vigtigt at give sig tid til at sætte sig i et mørkt, køligt lokale og fordybe sig i en anden verden, og prøve at forstå mennesker og se fortællinger om, hvad det vil sige at være menneske. Det er jeg rigtig glad for at være en del af, og med denne her pris, så kan jeg måske få lov til at fortsætte med at være en del af den verden. Det er jeg meget, meget taknemlig for."

Nordisk Film Prisen bliver hvert år uddelt af Nordisk Film Fonden. Udover hæderen består prisen af et pengebeløb svarende til Nordisk Films alder gange 1000 kr. – i år altså 105.000 kr.