Ændring i ejerkredsen bag Filmweb.no

Norske Filmbyråers Forening og Egmont har indgået aftale med Film & Kino, Oslo Kino AS, Kristiansand Kino Drift og SF Kino Stavanger/Sandnes om at købe deres aktier i filmsitet filmweb.no, der samlet udgør 33,5 % af aktiekapitalen.

Filmweb.no er Norges ledende film- og biografportal med over 1 million unikke brugere hver måned og den primære salgskanal for norske biografbilletter. 33,5% af aktierne i selskabet har gennem længere tid været til salg, nu har Norske Filmbyråers Forening og Egmont-divisionen Nordisk Film benyttet sig af muligheden for at opkøbe yderligere aktieandele i selskabet og dermed sikret stabilitet i ejerkredsen. Norske Film Byråers Forenings ejerandel vokser således fra 13,4 til 16,6% procent.

Egmonts øger sin ejerandel fra 34% til 64,2% procent. Guttorm Petterson, bestyrelsesformand for Norske Filmbyråers Forening, siger: "Med vores opkøb styrker vi sammen med Egmont Filmweb AS og sikrer, at Filmweb.no ud over at være en unik portal mod publikum også fortsat er et godt redskab for branchen. Dette vil vi gerne være med til at videreudvikle i samarbejde med Egmont, Bergen Kino og Trondheim Kino, som udgør ejerkredsen fremover".

Harald Løbak Sæther, adm. direktør i Filmweb AS, siger: "Filmwebs forretningsområder viser positiv udvikling, men for at skabe yderligere vækst i selskabet er det afgørende at have et nært samarbejde med filmbranchen i Norge og en større koncern, som kan skabe synergier for vores virksomhed. Med Egmonts og Norske Filmbyråers Forenings opkøb i Filmweb, får vi mulighed for at tilføre større muskler bag distribution af film og biografprogrammer på alle digitale flader og indholdssamarbejde på tværs af websites."

Christian Lund, digital direktør i Nordisk Film siger: "Ligesom de øvrige aktionærer ønsker vi at skabe ro om ejerkredsen i Norges største filmportal. Filmweb er en spændende virksomhed, som vi er meget glade for at være medejere af. Vi ser det som en forretning med et interessant potentiale og mener, at vi kan bidrage til fortsat vækst og udvikling. Det har været vigtigt for os at købe op sammen med Norske Filmbyråers Forening, da vi ønsker at bevare Filmweb som en stærk løsning for den norske filmbranche".