Arne Dahl – ny stor krimiserie på vej

I denne uge starter optagelserne til en ny stor skandinavisk krimiserie med arbejdstitlen "Arne Dahl". Serien er baseret på de prisbelønnede og bedst sælgende bøger af den svenske forfatter Arne Dahl og optagelserne strækker sig frem til juli 2011.

Foto: SVT, Bengt Wanselius

"Arne Dahl" er en højkvalitets "primetime crimeserie", som bliver produktet af et stærkt samarbejde mellem Filmlance International AB, Nordisk Film Production og Nordisk Film Distributionen.

Serien er en skandinavisk CSI og handler om A-Gruppen, der er Rigskriminalpolitiets specialenhed for voldskriminalitet med internationale aspekter. Gruppen består af en række kompetente og usædvanlige efterforskere, der finder nye veje og mønstre, når det ser allermest sort og kompliceret ud. Serien er også et portræt af et land, der har mistet sin uskyld og et Sverige, hvor de internationale forbrydelser rykker tættere og tættere på.

Nordisk Film Distribution er med fra starten for at gøre serien så unik som muligt. Om serien siger Lone Korslund, Nordic Acquisitions Manager:

"Arne Dahl er en ny crime-serie, som vi ikke tidligere har set, hverken i Sverige eller Norden, hvor en gruppe specialrekruterede politifolk tager sig af de mest opslidende, grumme og komplicerede forbrydelser nogensinde set i Sverige og Norden.

Det blive en ny, moderne krimi-serie og vi tænker at positionere os i stil med amerikanske serier/film som CSI, Entourage, Six feet under, Bond og en lancering der tilføjer krimiserien noget nyt".

Hovedrollen som Paul Hjelm spilles af Shanti Roney, der er en af sin generations mest spændende skuespillere.

Filmene vises først på SVT i 2x90 minutters episoder samt releases på DVD. Den sidste og femte film får biopremiere.

Konceptuerede instruktør er Harald Hamrell, der står bag de seneste Beck-film og manus skrives af forfatterne bag de 26 Beck film Rolf og Cilla Börjlind.

Serien produceres af Filmlance International AB som en co-produktion med Nordisk Film Production, ZDF, SVT og Filmregion Stockholm-Mälerdalen.

Postarbejde sker på Nordisk Film Post Production i Stockholm og lydefterarbejdet foregår hos Nordisk Film Audio.