du-forsvinder-cast-og-instrukt-c3-b8r-foto-christian-geisn-c3-a6s

Bestseller bliver til stjernebesat Zentropa-drama

10.09.2015

Christian Jungersens populære roman DU FORSVINDER skal filmatiseres med Peter Schønau Fog som instruktør og Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas og den svenske verdensstjerne Michael Nyqvist i hovedrollerne. Optagelserne starter om tre uger, og filmen har forventet biografpremiere i februar 2017.

Zentropa kan i dag fortælle, at selskabets planer om at realisere Christian Jungersens bestsellerroman DU FORSVINDER nu bliver til virkelighed. Filmen instrueres af Peter Schønau Fog og får Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas og Michael Nyqvist i de tre bærende hovedroller. Filmen optages i Silkeborg, København, Trollhättan i Sverige og på Mallorca i perioden 28. september til 20. november.

DU FORSVINDER er den tredje roman af Christian Jungersen - og den første, som bliver filmatiseret. Bogen blev en kæmpe succes allerede ved udgivelsen i 2012, hvor den fik flotte anmeldelser og lå på den danske top 10-liste i et helt år. Bogen fik Læsernes Bogpris og blev også nomineret til Politikens Litteraturpris.

Drømmehold
Nu bliver DU FORSVINDER til en stor dansk spillefilm med et budget på 26 mio. kr. og et drømmehold både foran og bag kameraet. Efter sin sensationelle og prisbelønnede debutfilm Kunsten at græde i kor (Bodil-pris for Bedste Film, Robert-prisen for Bedste Film, Nordisk Råds Filmpris) fra 2006, er instruktøren Peter Schønau Fog klar med en ny spillefilm. Han og Zentropa har samlet et skuespillerhold fra øverste hylde, hvor det bliver Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas og Michael Nyqvist (Mikael Blomkvist i de tre originale Millenium-film), der har hovedrollerne.  På rollelisten medvirker også Meike Bahnsen, Maria Rossing og mange flere.

Handlingen
Den respekterede og vellidte skoleleder Frederik (Nikolaj Lie Kaas) bliver anholdt og sigtet for bedrageri i millionklassen. Men da det viser det sig, at Frederik i tre år har haft en hjernesvulst, der har ændret hans personlighed, må hans kone Mia (Trine Dyrholm) – med hjælp fra advokaten Bernard (Michael Nyqvist) - sætte alt ind på at få ham frikendt og redde sin familie. DU FORSVINDER er en foruroligende, spændende og rørende rejse ind i hjernens komplekse strukturer. For hvem er vi egentlig? Har vi en fri vilje eller er alt hvad vi gør et resultat af de impulser hjernen sender? DU FORSVINDER skildrer en families kamp for at holde sammen under ekstrem forandring – og er en fortælling om hjernens magt og viljens afmagt.