Bog giver nye detaljer om Nordisk Film under besættelsen

Nordisk Films søsterselskab Lindhardt og Ringhof har udgivet en ny bog om den danske filmindustri under besættelsen skrevet af historiker Lars-Martin Sørensen.

Detalje fra bogens omslag

Et forskningsprojekt om de danske filmselskabers relationer og ageren under Tysklands besættelse af Danmark bliver nu udgivet som bog. Nordisk Film har bakket op om bogen og medvirket bl.a. ved at stille billedmateriale til rådighed. Bogen frembringer nye detaljer om bl.a. Nordisk Films samhandel og relationer i forhold til besættelsesmagten.

Adm. direktør i Nordisk Film Allan Hansen hilser bogen velkommen og kommenterer den i flere danske medier. "Vi har bakket op om projektet og bifalder at få så meget viden frem som muligt".

"Alle danske filmselskaber handlede med tyskerne under besættelsen, fordi Tyskland altid har været dansk films største udenlandske marked – og det fortsatte under krigen også i Nordisk Film. Det er ikke noget vi er stolte over at se tilbage på. Men jeg er glad for, at intet tyder på, at ledelsen i Nordisk Film var nazistiske. Og rent faktisk blev Nordisk Film jo bombet af nazisterne af samme grund i slutningen af krigen," siger Allan Hansen.

Kunne Nordisk Film have handlet anderledes under besættelsen?

"I bagklogskabens klare lys vil jeg da ønske, at det var gjort anderledes. Nordisk Film havde samhandel og en ejer som var for geskæftig. Men ledelsen var ikke nazistisk, der blev ikke angivet folk, og der var fortsat jøder ansat i filmselskabet under krigen," siger Allan Hansen, der kendte til dele af historien men ikke på så detaljeret niveau, som forskningsprojektet har afdækket.

En verserende undersøgelse af Nordisk Film for værnemageri blev i øvrigt henlagt efter krigen. "Der var tilløb til en sag mod Nordisk Films tekniske fabrik i Frihavnen, men der blev aldrig en sag og derfor heller ikke rejst en sag. Det er svært i dag at bedømme, om det skulle have haft konsekvenser. Vi har fokuseret på at bakke op om at få kortlagt historien," siger Allan Hansen.

Nordisk Films samhandel med Tyskland under besættelsen bestod bl.a. af, at Nordisk Films fabrik i Frihavnen havde kontrakt på kopiering af tyske film. Nordisk Film udlejer desuden mandskab til produktion af Ugerevyen, ligesom selskabet eksporterer danske film til Tyskland.

Yderligere information eller udtalelser fra Allan Hansen:

Mikkel Løndahl, pressechef i Egmont & Nordisk Film, tlf. 21 15 49 25.