klovn-forever-web-1

Boom i digitalt køb af film

16.02.2016

Forbruget af film rykker i stigende grad fra dvd-afspilleren og over til digitale platforme som iTunes, Blockbuster og Google Play, og særligt danske film klarer sig godt. Hos Nordisk Film er omsætningen fra digitalt køb af film steget med 150 procent på bare ét år.

Casper Christensen og Frank Hvam i "Klovn Forever". Foto: Holly Stein

Danskerne er for alvor begyndt at købe film digitalt. På bare ét år er omsætningen fra digitalt køb af film steget med 150 procent hos Danmarks største filmselskab, Nordisk Film. Det er særligt danske film, som klarer sig godt. Og på enkelte nye filmtitler kan stigningen i det digitale køb på bl.a. iTunes, Blockbuster og Google Play mere end opveje faldet i salg af dvd’er.

”Forbruget af film rykker i stigende grad fra dvd-afspilleren over til de digitale platforme. Vi arbejder målrettet med at opdyrke det nye marked og har blandt andet satset på, at film skal kunne købes digitalt i en eksklusiv periode. Der bliver stadig købt mange dvd’er, men danskerne efterspørger virkelig muligheden for også at kunne købe nye film digitalt til hjemmebiografen. I den forbindelse er det meget glædeligt, at det er de danske film, der klarer sig bedst, og jeg tror kun, vi har set toppen af isbjerget,” siger Adrian Mandrup, som er salgsdirektør i Nordisk Film Distribution.

Flere ser film
En af de film, der er blevet en succes i hjemmebiografen, er Casper Christensens og Frank Hvams ”Klovn Forever”. Den blev udsendt både digitalt og på dvd i juleferien og solgte samlet set 38.000 eksemplarer de første tre uger. Til sammenligning solgte ”Klovn: The Movie” 29.000 eksemplarer, mens en anden dansk blockbuster ”Fasandræberne”, som blev udsendt januar 2015, solgte 33.000 eksemplarer.

”Det er et godt eksempel på, at vi med en målrettet lanceringskampagne og de nye digitale formater faktisk kan få flere danskere til at købe og se film derhjemme end tidligere. I øjeblikket er det de store, populære film, der driver udviklingen og klarer sig bedst, men de er med til at trække hele filmmarkedet op og vænne forbrugerne til de digitale muligheder,” siger Adrian Mandrup.

Udviklingen følger USA
Udviklingen gør sig også gældende i andre nordiske lande. I Norge har katastrofefilmen ”Bølgen” været en stor succes som digitalt køb, mens svenskerne flittigt har købt de seneste film i ”Johan Falk”-serien digitalt. Nordisk Film udsender alle nye premierefilm eksklusivt som digital køb.

På nordisk basis drejer det sig om knap 60 nye film om året, der i op til tre uger vil kunne købes digitalt, før de bliver tilgængelige på dvd, Blu-ray og som digital lejefilm.

”Vi tror, at flere og flere fremover vil købe film digitalt. I USA har vi for eksempel set en eksplosiv udvikling, hvor der nu bliver købt film digitalt for 13 mia. kroner om året, og kurven vil bare fortsætte opad. Så film har en gylden fremtid foran sig i hjemmebiografen, og på tværs af branchen har vi derfor et fælles ansvar for at fortælle forbrugerne om de forskellige muligheder, der er, når man gerne vil købe og se film,” siger Adrian Mandrup.

Adrian Mandrup
Salgsdirektør, Nordisk Film Distribution