drf-web

Dansk Reklame Films trompetfanfare ændres

19.04.2016

Den klassiske danske trompetpige-fanfare vil fremover blive sunget, fløjtet og nynnet af almindelige biografgængere

Egmont-selskabet Dansk Reklame Film satser på ny visuel identitet og profil. Med afsæt i de klassiske trompetpiger vil der blive skabt en visuel identitet til Danmarks største udbyder af biografreklame. Det norske søsterselskab Media Direct Norge vil få det samme nye profil, hvilket kommer som en naturlig konsekvens af at selskabet fik en samlet nordisk ledelse i 2015. Begge selskabet er eget af Egmont-selskabet Nordisk Film.

Den 18. april lanceres det visuelle koncept, både i Danmark og i Norge. Her vil biografgængerne blive mødt med en intro og outro på reklameblokken, hvor almindelige biografgængere synger, fløjter og nynner den klassiske danske trompetpige-fanfare fra 1957.

- Ved at lade danskerne fortolke fanfaren frit efter hukommelsen bliver mediet sit eget bevis på, at biografreklame virker. Den dimension satte vi os for at få med, da vi blev bedt om at udvikle nye vignetter. Annoncører går jo også i biografen, siger kreativ direktør Peter Boye fra selskabet Boye & Spellerberg, som står bag det nye visuelle koncept.

Og det er en stærk tradition og et stærkt ikon som skal videreføres i biografen.

- Trompetfanfaren fra 1957 er ikonisk. Den vil vi både værne om og udvikle videre til glæde for de mange biografgængere”, siger Theis Hector, der er direktør i Dansk Reklame Film.

- Når universet er blevet etableret er det allerede nu tænkt ind at udnytte formatet kommercielt og relevant ved at lade både skuespillere fra aktuelle kommende film, eller karakterer fra annoncørernes reklameuniverser optræde i vignetterne. På den måde bygger vi en fin bro mellem de almindelige biografgæster, skuespillere og vores annoncørers reklameuniverser, som alle kan optræde som åbning og afslutning på reklamerne, siger Theis Hector.

Udover de nye fanfare-spots får det øvrige visuelle materiale en opdatering med et mere tidssvarende og stramt udtryk. Herunder logo, hjemmeside og grafisk materiale.
Claus Brix er overordnet direktør for både Media Direct Norge og Dansk Reklame Film. Han er godt tilfreds med, at Dansk Reklame Film har præsteret meget imponerende tocifrede vækstrater de seneste fire år i et nedadgående dansk mediemarked.

- Med vores nordiske setup har vi fokus på at øge samarbejdet og erfaringsudvekslingen på tværs at de to forretningsenheder – og ikke mindst på at styrke og udvide forretningerne på tværs af nye medieplatforme, siger Claus Brix, der er CEO for de to nordiske reklameforretninger.

Dansk Reklame Film er markedsleder i kategorien biografreklame i det danske markedet. Samtidig udvikles selskabet på stadig flere platforme. Der er blandt andet fokus på den nye intelligente digitale reklameplatform Dansk Reklame Film har etableret i Københavns Lufthavn under navnet Airmagine.