still-credit-per-20arnesen-web

Den tid på året og Før frosten fik verdenspremiere på Toronto International Film Festival

10.09.2018

I weekenden havde både Paprika Steens Den tid på året og Michael Noers Før frosten verdenspremiere på Toronto International Film Festival i sektionen Contemporary World Cinema.

Hvad er Paprika Steens og Michael Noers bagvedliggende tanker omkring Den tid på året og Før frosten? Det har Det Danske Filminstitut interviewet begge instruktører om.

Den tid på året

Paprika Steen vil blandt andet gerne vise det internationale publikum, at danskerne ikke er så Nordic Noir, som vi ofte bliver portrætteret. Læs hele interviewet med Paprika Steen hos DFI.

Den tid på året er en satirisk fortælling som spidder vores juletraditioner, der år efter år er ved at tage livet af os og om de løfter vi giver hinanden, når vi med nød og næppe er kommet helskindet igennem en familiejul og garanterer, at dette var absolut sidste gang. Og om den ene aften på hele året, som har været planlagt ned i de mindste detaljer siden sidste jul, - men som altid truer med at gå galt.

Den tid på året er produceret af Mikael Rieks for Nordisk Film Production A/S med støtte TV2, FilmFyn v/Bo Damgaard og Det Danske Filminstitut. Filmen distribueres i Norden af Nordisk Film.

Før frosten

Michael Noer’s Før frosten handler om bonden Jens, der i 1850ernes Danmark står over for et ubærligt valg. Hvis familien skal overleve vinteren, tvinges han til at indgå en pagt med storbonden på den nærliggende gård og gifte sin datter Signe bort. Det kaster familien ud i splittelse, hemmeligheder og mord. Spørgsmålet er, hvor meget Jens vil ofre for at redde sine børn?

Før Frosten er Micheal Noer’s take på en dansk western, hvor han blandt andet fremstiller emnet ego’et versus kollektivet. Læs interviewet med Micheal Noer hos DFI.

Før frosten, er produceret af René Ezra, Matilda Appelin og Tomas Radoor for Nordisk Film Production A/S og distribueres i Norden via Nordisk Film.

Toronto International Film Festival finder sted fra 6. til 16. september. Den tid på året får premiere I Danmark i den 8. november, mens Før frosten får dansk premiere den 10. januar 2019.