allanhansen-foto-steen-brogaard-1200x450

Digitalt køb af danske film skal i gang NU

03.10.2014

Faldende dvd-salg river tæppet væk under dansk film. Vi skal som i udlandet lynhurtigt etablere DVD'ens afløser - det digitale køb af film. Branchen kan selv bygge det nye digitale filmmarked.

Af Allan Hansen, adm. direktør Nordisk Film - bragt i Berlingske Tidende 3. oktober 2014

Spørgsmålet kan formuleres enkelt. Hvordan får vi reddet dansk film? Og hjulpet nødlidende danske filmproducenter gennem de næste tre år, indtil filmbranchen og publikum har fundet ud af at møde hinanden i den digitale verden? Publikum er for længst holdt op med at leje DVD'er i butikker og DVD-salget styrtdykker. Der er kun få gode "digitale filmbutikker" på nettet. Og det tager tid at vænne publikum til at leje og snart også købe film med et 'klik'.

Kulturminister Marianne Jelved har lige gentaget på et møde med hele filmbranchen omkring Filmforliget - at hun ikke har flere penge til dansk film end de ekstra 70 mio. kr., som der blev fundet i medieforliget før sommer.

Derfor foreslår vi, at pengene skal koncentreres over de næste to år i stedet for at smøre hjælpen tyndt ud over fire år. Ikke for at sætte flere film i gang men til at sikre en bæredygtig økonomi i den enkelte film, som DFI støtter. Det vil tjene som nødhjælp nu, hvor der er mest brug for det. Vi tror på, at branchen selv kan løfte opgaven med at opbygge et fremtidig sundt marked for film, hvis vi hjælpes igennem en sårbar overgangsperiode.

Det afgørende er, at det digitale køb af film kommer i gang nu. Branchen har været længe om at etablere DVD'ens digitale afløser - det vil sige, at filmen kan købes digitalt, før den kan lejes. Man betaler mere for filmen mod, at man kan se den tidligere, og derefter kan se filmen så tit man vil. Det vil publikum betale for, når der er tale om børnefilm, som ses igen og igen, eller når man er en travl familie, som ikke når i biografen. Andre ønsker at bygge en filmsamling eller at købe filmen lørdag aften, når hele familien er samlet. Hele branchen er nu enig om, at dette 'salgsvindue' skal etableres.

Nordisk Film og Zentropa vil gerne tage ansvar og hjælpe markedet på vej. Derfor tilbyder vi nu, at en af årets allerstørste titler Fasandræberne kan købes i de digitale butikker i begyndelsen af januar bl.a. i TDC's nye satsning Blockbuster og iTunes. Filmen kommer to-tre uger hurtigere videre fra biografen til digitalt køb end normalt.

Der er lovende erfaringer fra USA med at skabe dette nye salgsvindue. Det digitale salg er vokset med omkring 50 procent i år og vil nå knap to milliarder dollars. I Danmark anslår vi omsætningen til allerede at være godt 25 mio. kr. i år, selv om film i dag kun købes på Itunes og Google Play, og selv om den eksklusive periode ikke er etableret. I Norge lander omsætningen på godt det dobbelte af i Danmark.

Det helt afgørende er, at vi får skabt et marked med mange digitale butikker. Allerede nu har bl.a. iTunes og Google Play etableret digitale salgs- og leje-kanaler. TDC er på vej med et digitalt Blockbuster, og måske vil også de store supermarkedskæder tilbyde digitalt salg. Det væsentlige er, at der er forskellige – konkurrerende – digitale salgssteder.

Med sådan et marked anslår vi, at den digitale omsætning i 2020 vil udgøre godt en milliard kr. og dermed have erstattet det DVD-markedet i 2011. Det forudsætter naturligvis at afregningsmodellerne på digitalt salg og leje fastholdes på det nuværende niveau.

Derfor advarede vi kraftigt, da TDC og Det Danske Filminstitut (DFI) tidligere på året foreslog en noget-for-noget model, hvor TDC skulle betale 25 mio. kr. til dansk film om året mod at få de facto monopol på at vise danske film allerede to måneder efter premieren og 12 måneder frem. Det ville ifølge vores beregninger ville betyde betragtelige indtægtstab i sidste ende for dansk film. Politikerne bør selvfølgelig ikke kaste sig ud i at lovgive til fordel for enkelte teleselskaber og give dem noget, der svarer til monopol på danske film. Ingen kunne vel forestille sig, at man havde givet Fona lov til at sætte sig på alt salg af DVD'er for 25 mio. kr. om året? Derfor er vi også tilfredse med, at DFI har bekræftet, at den plan er stendød.

De senere år har dansk film være en enestående succes. Tre Oscars på fem år - og langt flere film har været nomineret. Danskerne er glade for at gå i biografen og se danske film. Vi er vist kun overgået af Frankrig, hvad angår andelen af nationale film, som publikum indløser billet til. Det er umådeligt glædeligt, at vi på den måde skaber kulturfællesskab og udbreder forståelse verden over. Succesen skyldes i høj grad en kombination af verdensklasse filmfolk foran og bag kameraet, risikovillige og modige producenter - samt ikke mindst den i små sprogområder helt nødvendige filmstøtte.

Den succes og kvalitet i dansk film ønsker alle at bevare. Det kræver, at vi handler hurtigt med konkrete initiativer, der hjælper landets filmproducenter, som siden 2004 har mistet godt 50 procent af deres nettoindtjening dvs. omkring 80 millioner om året. Den samlede omsætning for salg og leje af DVD’er forventes i år at falde med 43 procent i forhold til sidste år og vil være væk inden for tre år. Dertil kommer konkurrencen fra globale streaming-tjenester som Netflix og ikke mindst publikums illegale streaming af film. Så selv om vi skynder os med at bygge det digitale filmmarked, så vil økonomien hos de danske filmproducenter blive endnu mere presset de næste 2-3 år. Det tager ofte 2-3 år at sætte gode filmprojekter i gang, og derfor risikerer vi, at der ikke bliver igangsat gode film de kommende par år. Det er derfor, at vi foreslår politikerne at fordele de 70 mio. kr. over to år i stedet for fire for at bremse den nuværende meget akutte krise.

Politikerne og Det Danske Filminstitut bør også hjælpe det digitale marked på vej med at afsætte flere penge til markedsføring af de enkelte danske film i de digitale butikker i en overgangsperiode. Ligesom de bør kræve af teleindustrien, at de udviser ekstra initiativer for at bekæmpe ulovlig filmvisning. Dertil kommer, at danskerne skal vænne sig til nye måder at købe og se film på. Der er brug for alle kræfter til at sætte turbo på etableringen af det digitale køb af film. Forener vi kræfterne, så tror vi på, at det lykkes at bevare dansk films succes.