Egmont øger digitale ambitioner

Digitale direktører i Egmonts tre helejede divisioner skal give mere digital udvikling og indtjening. Egmont øger ambitionerne for digital udvikling og indtjening.

Egmont ansætter derfor tre digitale direktører – én i hver af de helejede divisioner dvs. Nordisk Film, Egmont Kids Media og Egmont Magasiner. Egmont opretter desuden et digitalt center i både København og Oslo.

"Vi arbejder kontinuerligt på at gøre Egmont mere digital. Vi har mange stærke brands og medievirksomheder, som tænker og arbejder tværmedielt. Ansvaret ligger godt placeret ude i frontlinjen. Nu bygger vi oven på det med nye chefer for at styrke transformationen og for at styrke udviklingen af forretningsmæssige projekter," siger koncernchef i Egmont, Steffen Kragh.

Ny digital direktør i Nordisk Film bliver Christian Lund (33). Han kommer fra en stilling som redaktør og adm. direktør på kino.dk, der ejes af Nordisk Film og Cinemaxx. Han tiltræder sin nye stilling, så snart hans afløser på kino.dk er fundet. Han er uddannet cand. scient. pol. og har tidligere arbejdet som bl.a. redaktør og chef for aok.dk og forretningsudvikler på Berlingske.

Egmont Magasiner har ansat Cato Broberg (37) som digital direktør. Han varetager samtidig stillingen som direktør for forretningsudvikling og teknologi i Hjemmet Mortensen, der er Norges største magasinvirksomhed og en del af Egmont Magasiner. Han har tidligere arbejdet som management konsulent i Arthur Andersen og Bearing Point samt været direktør for udvikling og IT i Orkla Media/Mecom. Han er uddannet civilingeniør med speciale i IT-systemer.

Egmont Kids Media, Egmonts division for børnemedier, har ansat Jørgen Nilsson (38) som digital direktør. Han kommer fra en stilling som direktør for forretningsudvikling i Egmont Serieforlaget i Norge. Han er bachelor i business fra California State University.

De tre digitale direktører vil også tage et medansvar for udvikling af Egmont koncernens samlede digitale strategi og være ankerpunkt for eksterne digitale projekter.

Egmonts kommende to digitale centre i Oslo og København etableres i anden fase. På tværs af Egmonts forretningsområder skal de skabe nye og kreative miljøer for projekter, der ikke er knyttet til Egmonts eksisterende brands.

I tillæg til ovenstående arbejder Egmonts øvrige forretningsområder, TV2 i Norge samt bogvirksomhederne Lindhardt og Ringhof og norske Cappelen Damm, med mange digitale projekter. Bogvirksomhederne er langt fremme med digitale satsninger på blandt andet skolebogsområdet.

Egmont er en af Skandinaviens førende mediekoncerner. Vi står bag blade, bøger, undervisningsmaterialer, film, biografer, interaktive spil, spilkonsoller, musik, tv og en række digitale medier. Egmont udgiver medier i over 30 lande, har 7.600 medarbejdere og en omsætning på 11,7 mia. DKK.

Mikkel Løndahl
Pressechef i Egmont