Logo

RSS Print

En passioneret Æres-Robert

Normalt holder han sig i baggrunden og sørger for, at andre bliver set. Når han gør sit arbejde godt, er det hans kollegaer, der stjæler billedet. Men ved Robert-uddelingen 2011 trådte Jan Lehmann fra Nordisk Film frem i rampelyset og lod sig hædre med dette års Æres Robert.

Jan Lehmann, chef for Nordisk Film Distribution i Danmark, har arbejdet i Nordisk Film i mere end 30 år, og har været vidne til en udvikling, der har bragt Nordisk Film fra en rolle som filmproducent til moderne underholdningsvirksomhed. Han kender branchen bedre end de fleste, og kan se tilbage på en karriere fyldt med udfordringer, udvikling og succes – en karriere Danmarks Film Akademi i år hyldede med tildelingen af en Æres-Robert.

"Det er skønt! Jeg har aldrig fået en pris før, og det er dejligt, at der er nogen, der påskønner, hvad man har gjort i mange år. Det er en stor ære ... Mit job er, at få andre frem i spotlight. Derfor var det mærkeligt pludselig selv at stå der ... Jeg er ikke rigtig kommet mig over det endnu.", fortæller Jan Lehmann.

Siden Jan startede i Nordisk Film, har meget forandret sig både inden- og udenfor porten i Valby. Han startede som produktionsassistent for Erik Balling, og har siden fungeret som pressechef, PR-chef, marketingchef og nu som Market Director i filmdistributionen i Danmark. Når han ser tilbage på en karriere præget af udvikling og udfordring i en konstant omskiftelig branche, siger han:

"Vi sælger jo ikke kartofler. Vi sælger noget som er spændende, og som er nyt hver gang. Hele processen ligner selvfølgelig sig selv, men der er sket en enorm udvikling indenfor markedsføring, siden dengang vi bare rykkede en annonce i avisen og snakkede med nogle journalister ... Den største forandring kom, da vi fik kommercielt tv. Så kunne vi pludselig reklamere på TV. Alene det var en kæmpe overgang ... Nu har vi så fået Internettet, og der er kommet alle de platforme, vi er ude på nu. Men det er ikke blevet nemmere. Folk er flygtige, og vi er nødt til at skyde med spredehagl ... Hele den udvikling har gjort, at det hele stadig er nyt, og at jeg bliver ved med at møde nye udfordringer."

På Nordisk Films adresse i Valby er der masser af inspiration at hente rundt omkring i de forskellige afdelinger, og trænger man til en god historie, skal man bare besøge Jan Lehmanns kontor. Her hænger der sort/hvide fotografier på væggen af en ung Jan Lehmann på optagelserne til de tidlige Olsen Banden film. Der er billeder fra den røde løber i Cannes, og billeder af Jan sammen med Hollywood-stjerner som Arnold Schwarzenegger, Will Smith og Daniel Craig. Og det står hurtigt klart, at Jan er passioneret omkring sit arbejde.

"Jeg kan bedst lide, hvis jeg på en eller andet måde kan bidrage kreativt til tingene. Til et tv-spot, en trailer eller en plakat – at have en idé med der. Jeg kan godt lide den kreative udfordring. Det er det, jeg synes er sjovest – især når det lykkes ... Nordisk Film i Valby har et eller andet helt unikt. Det er en lille kreativ landsby med en forrygende stemning. Vi har et fantastisk miljø, som jeg tror, er dybt enestående."

Fremtiden for Nordisk Film Distribution ser samtidig lovende ud. Der er masser af projekter at give sig i kast med, senest har man i Jans afdeling haft succes med virale tiltag på filmene 'Klovn The Movie' og Mick Øgendahls 'Alle for Én'. Og Jan har bestemt ikke planer om at forlade skuden foreløbigt.

"Jeg bliver ved, så længe jeg synes det er sjovt, og så længe firmaet synes det er sjovt. Sporet flytter sig jo hele tiden, men jeg kører videre.", slutter årets Æres Robert 2011.