Logo

RSS Print

Få dit ansigt på det store lærred

Biografgæster kan nu spille, quizze og interagere med hinanden på biograflærredet inden reklamerne. Og både kunderne og annoncørerne er vilde med det. Den største fornyelse af biografmediet siden digitaliseringen, lyder det fra Dansk Reklame Film.

Den nye biograf-app BioSpil bringer for første gang gaming og interaktivitet ind i biografsalene. Men det er ikke blot underholdning for biografpublikummet.

Målet med BioSpil er at give publikum en ny oplevelse, som de kan deltage i.

"Vi har ønsket at skabe noget der var nyt, underholdende og interaktivt for publikum, som samtidig naturligvis også giver annoncørerne mulighed for at være i dialog med publikum på en ny måde," siger Claus Brix, direktør i Dansk Reklame Film.

BioSpil er blevet testet både i mindre fokusgrupper og til en forpremiere med 400 gæster. Hele 93% af gæsterne er positive over for BioSpil, og 86% siger at de vil spille med, når det kommer i biografen.

BioSpil er en platform der rummer muligheder for mange forskellige typer af spil. Til at starte med lanceres det første spil i form af DolceWord i samarbejde med Nestlés kaffebrand Nescafe Dolce Gusto og senere på året kommer biospillet BioQuizzen.

Spillet starter ca. 6 min. inden reklamerne starter ved at man åbner app'en og skriver koden fra lærredet og forbinder via Facebook. Når man er forbundet, vil kan kunne se sit Facebook-billede og navn på lærredet, hvor man har mulighed for at skrive kommentarer. Når selve spillet begynder, skal man følge med på lærredet. I DolceWord skal man danne det ord som står på lærredet på sin smartphone, der fungerer som spilkonsol og i BioQuizzen skal angive det rigtige svar på sin mobil på det filmspørgsmål, som stilles på lærredet.

I det første biospil DolceWord vinder den person i biografsalen med flest rigtige svar på kortest mulig tid. Vinderen i hver sal deltager i en lodtrækningen om ugens hovedpræmie blandt alle ugens vindere. I introduktionsperioden vil publikum dog fra tid til anden blive overrasket og få overrakt præmier mens de sidder i biografsalen.

BioSpil bygger bro mellem offline og online

Vinder man ikke i DolceWord i biografen kan man deltage i konkurrencen om at vinde sidepræmier på Nescafé Dolce Gusto's Facebook-side, hvor det også er muligt at fortsætte med at spille DolceWord – interaktivt mellem computerskærmen og mobilen. BioSpil er dermed ikke kun det første interaktive spil i biografen, men også verdens første interaktive 2nd screen spil på Facebook.

BioSpil bygger således bro mellem biografen – et offline socialt medie – og et online socialt medie – Facebook.

Ideen med at bygge bro mellem offline og online gør det muligt for annoncørerne at involvere forbrugerne aktivt i mærket i biografen og derefter fortsætte involveringen og dialogen på det sociale online medie. Spillet er en oplevelse, der gerne skulle fungere som løftestang til accept og dermed velegnet til at skabe den første relation til mærket. Den gode oplevelse er den hurtigste vej til Word Of Mouth.

For Dansk Reklame Film har det har været essentielt at give publikum en anderledes biografoplevelse, som de selv kan deltage i. Til forskel fra reklameblokken, hvor publikum passivt eksponeres for annoncørernes budskaber, har BioSpil nogle helt nye muligheder.
"Hovedideen er, at det skal være en ny måde interagere med publikum på. Men det skal samtidigt være underholdende," siger Claus Brix, der er direktør i Dansk Reklame Film og tilføjer:

"BioSpil er den største fornyelse af biografmediet siden digitaliseringen".

Projektet er udviklet i samarbejde med MEC Access og MediaCom Beyond Advertising, som er specialister i hhv. mærke aktivering og content udvikling på sociale medier hos mediebureaugruppe GroupM. Konceptet og den teknologiske platform er udviklet af TechAdd selskabet AddThunder.

BioSpil vil køre eksklusivt i Nordisk Film Biografer.