Logo

RSS Print

Filmkunst, frihed og fest på Bakken!

Nordisk Film hylder de uslebne diamanter, når Danmarks største filmpris, Nordisk Film Prisen, årligt tildeles nyt talent i forbindelse med filmfestivalen CPH:PIX. Sidste års vindere, Tobias Lindholm og Michael Noer, delte prisen på 104.000 kr. for 'R', som under et år senere fik 8 Robert-statuetter, og de to gør nu status.

Af Mika Sun Black

Hvad er pengene blevet brugt på?

Tobias: For mig var det en slags løn. Med mit job kan man hurtigt løbe ud i en deadline-jagt, og det var rart at slippe for bekymring om økonomi og bare at kunne skrive. Det købte noget tid fri i nogle måneder.

Michael: Man skal jo være helt ærlig ... Det siger de jo. Jeg har et kontor i Kødbyen, lige oven på Bakken (bar, red.), med nogle rigtig gode venner, og pengene er nok blandt andet gået til en 'Mad Men'-agtig livsstil med restauranter, damer og sprut. (Michael griner). Den anden ærlige version er, at jeg siden 'R' har lavet en masse eksperimenterende projekter. Jeg har lavet en dokumentarfilm på Filippinerne om en dværg, der er noget kult omkring ('Son of God', red.). Og så har jeg lavet en musikfilm med Simon Kvamm og Peter Sommer. Det er så dejligt at få penge, man kan tage chancer for. Når man bliver honoreret på den måde, skal man give respekt tilbage og vise, at man har modet til at bruge dem til noget!

Hvad var jeres omgivelsers reaktioner på, at I vandt?

Tobias: Alle var meget stolte. Jeg var stolt af Michael, og Michael var stolt af mig. Min familie var stolt. Som manuskriptforfatter er det, jeg laver, meget usynligt. Som at være trommeslager i et band. Med prisen kunne jeg vise, at jeg har et rigtigt arbejde og ikke bare sidder derhjemme foran computeren og ser film og snakker med folk. Det er helt sikkert en pris, folk i filmbranchen kender og er opmærksomme på, og vi oplevede kun at få positive tilkendegivelser og respekt. Prisen kom umiddelbart lige før, vi fik premiere på 'R' og gav både filmen og os noget opmærksomhed – i hvert fald i pressen.

Oplevede I intern konkurrence om en sådan pris i filmmiljøet?

Michael: Når man er så optaget af arbejdet, som Tobias og jeg er, så ender det med, at alle ens venner laver film. Mine venner er kollegaer, og vi ser ikke hinanden som konkurrenter; det gør vi kun med dem, der 20 år ældre end os! Vi andre holder lidt sammen og glæder os over hinandens succes.

Hvilken betydning har det haft for jer at få Nordisk Film Prisen?

Tobias: For os var det en velkomst ind i de voksnes rækker. Det er en meget officiel pris, den er jo fra Nordisk Film! Det er ikke et legat, man kan søge, men folk i branchen, der pegede på os. Pludselig var vi en del af noget større end bare os selv.

Michael: Jeg føler, at jeg ligesom er hoppet over på en større hest. Jeg har lavet dokumentarfilm, siden jeg var 20 år, og lavede så en spillefilm med 'R'. Det var næsten som at starte forfra. Og så var det fedt at få at vide: 'Det vil vi gerne se mere af!'.

Tobias: Det er et skulderklap. Man mærker, at nogen synes, det er rigtigt, hvad man laver. Man kan jo være i tvivl om, hvorvidt det hele kan lade sig gøre nogen gange, og så er det fedt at blive bekræftet. Det giver blod på tanden til at fortsætte!

Hvad betyder det, at prisen netop tildeles nyt talent?

Michael: Det er en indikator af, at man ønsker at give et frisk pust ind over det danske filmland. Nordisk Film Prisen giver unge mennesker stærkere vinger. Det er det, man føler, når man får prisen, at få stærkere vinger. Det er et supergodt tiltag! Og også tiltrængt. Jeg fornemmer, at der er en bølge af nye ansigter og filmfolk på vej, og det er så fedt, at man honorerer det. At prisen gik til en manusforfatter som Tobias, siger også noget om, hvordan filmverdenen ser ud nu. Det er kun rimeligt, at manusskrivning bliver anerkendt og får noget plads!

Tobias: Jeg synes også, at det er en rigtig god ide at give den til nyt talent. Man står dér på tærsklen til at bryde igennem, og man er nervøs. Alle i branchen er nervøse for: 'om vi nu har en berettigelse til at lave, hvad vi gør?'. Man kan ikke bare male en væg og være færdig. Det betyder helt sikkert noget, at branchen kender en i forvejen på grund af prisen. Vi ved endnu ikke helt, hvad det betød for os, for alting er gået så stærkt, men folk har da nok kigget lidt ekstra på os.

Hvilke nye talenter, mener I, er interessante at følge i øjeblikket?

Michael: Den bedste kortfilm, jeg har set længe, er 'Dværgen og Luderen' af Aske Bang, der kun er 22 år. Ham skal man holde øje med. Og så er det værd at bemærke, hvor stort kvalitet, der er i dansk dokumentarfilm i øjeblikket. Det har et meget højt niveau, visuelt, fortælle- og især følelsesmæssigt. Danske dokumentarister fortjener også noget ekstra spotlys.

Tobias: Manuskriptforfatteren Maren Louise Käehne, der blev færdig på filmskolen i 2009, er bestemt værd at holde øje med. Hun virker enormt skarp, veloplagt og arbejdsom. Og så tror jeg, at hun har levet et liv, før hun begyndt at skrive for alvor. Hun har noget at fortælle ... Jeg tror, vi vil se mange vedkommende og gode historier fra hendes hånd.

Årets CPH:PIX-åbningsgalla løber af stablen d. 13. april i Imperial, hvor sløret løftes for, hvilket dansk filmtalent der vinder Nordisk Film Prisen 2011 og et beløb på 105.000 kr.