Kon-Tiki er Oscar-nomineret

KON-TIKI bliver den norske deltager i Oscar-kapløbet i kategorien 'Best Foreign Language Film'. Det amerikanske filmakademi har netop valgt makkerparret Espen Sandberg og Joachim Rønnings KON-TIKI, som en af de fem Oscar-nominerede film.

I december blev KON-TIKI shortlistet af Academy of Motion Picture Arts and Sciences, som en af de ni film i udskillelsesopløbet til en Oscar, og i dag kl. 14.30 dansk tid, offentliggjorde akademiet, at Espen Sandberg og Joachim Rønnings storslåede film er nomineret i kategorien 'Best Foreign Language Film'.

Henrik Zein, executive producer og adm. direktør i Nordisk Film Production, udtaler:
"Vi er meget stolte og beærede over, at "Kon-Tiki" efter at være Golden Globe nomineret nu også er nomineret til en Oscar. Dette er også fantastisk for vores amerikanske distributør The Weinstein Co., som har sat premieredatoen til d. 22. februar, hvor filmen har biografpremiere i både New York og Los Angeles. Det er perfekt timet til selve Oscar uddelingen d. 24 februar".

Om filmen

I Norge har "Kon-Tiki" allerede solgt tæt ved 900.000 biografbilletter. Filmen fik sin internationale premiere ved filmfestivalen i Toronto og blev varmt modtaget af både branchen og publikum. "Kon-Tiki" er solgt verden over, incl. USA, England, Canada og Italien, hvor The Weinstein Company står for distributionen. På søndag skal KON-TIKI dyste om en Golden Globe for årets bedste ikke engelsk-sprogede spillefilm.

"Kon-Tiki" er et storslået eventyr, der siden Thor Heyerdahl og hans folk drog afsted på den livsfarlige rejse, har betaget og fascineret både unge og gamle. "Kon-Tiki" er den medrivende historie om at vælge eventyret og om at gøre det, man tror på – selv når alle andre siger, at det er umuligt. En episk rejse, der forandrede alle deltagernes liv for altid!

Filmen om det store eventyr – handlingen kort:

"Kon-Tiki" er baseret på Thor Heyerdahls bog, der siden 1949 er solgt globalt i over 50 millioner eksemplarer og er oversat til flere end 70 sprog.

I den sande historie om Kon-Tikis farefulde rejse sejler seks modige mænd i 1947 fra Peru til Polynesien på en primitiv balsaflåde og sætter deres liv på spil for en idé, som kunne ændre verdenshistorien.

Anført af den unge norske videnskabsmand, Thor Heyerdahl, som ikke kan svømme, glider de ud fra kysten uden moderne udstyr og kun med en langbølgeradio og en papegøje til at holde sig med selskab. De drager afsted med verdenspressens fulde bevågenhed for at bevise en utrolig teori – at den polynesiske befolkning oprindeligt kom fra Sydamerika – ved at gentage den faretruende rejse. Mens verden holder vejret i åndeløs spænding, navigerer de ved hjælp af stjernerne og flyder 8000 km tværs over Stillehavet med bølgerne som deres ror.

Turen er en konstant og livsfarlig kamp mod naturen i form af orkaner, hajer og det dybe havs farlige dæmoner. Thor har ofret alt for denne ekspedition, så det må og skal lykkes.

En film, om at vælge eventyret, og om at gøre det, man tror på – selv når alle andre siger, at det er umuligt. Velkommen ombord på "Kon-Tiki".

Kon-Tiki har dansk biografpremiere d. 4. april 2013 landet over.

Filmen er med i Biografklub Danmark.