Kon-Tiki sætter sejl med The Weinstein Company i USA, Storbritannien, Canada og Italien

The Weinstein Company (TWC) har sikret sig rettighederne til KON-TIKI på de amerikanske, britiske,canadiske og italienske markeder fra HanWay Film, som har de internationale rettigheder til filmen.

Kon Tiki. Foto: Carl Chrisitan Raabe

«Det er utrolig spændende, at det bliver The Weinstein Company, som nu skal tage Kon-Tiki ud på det amerikanske og engelske biografmarked. Jeg synes, det er det helt rigtige selskab for vores film,og det kan uden tvivl også udgøre et vigtigt bidrag i vores Oscar-kampagne» – siger producent Aage Aaberge fra Nordisk Film Production og adm. direktør for Nordisk Film

Production Henrik Zein fortsætter «Vi glæder os over, at vores strategi med at lave både en norsk og en engelsk version af filmen har båret frugt, og at filmen nu får det store publikum udenfor Skandinavien, som den fortjener».

«Jeg er glad for, at The Weinstein Company deler vores visioner for filmen samt har gode ideer i lanceringsøjemed» – siger Jeremy Thomas på vegne af HanWay Film.

«Det er en sand ære at skulle præsentere denne film for publikum i vores territorier» siger Harvey Weinstein og fortsætter «Rønning og Sandberg har virkelig formået at fange denne helt specielle historie, portrætteret af fantastiske skuespillere

The Weinstein Company er et af Hollywoods vigtigste uafhængige filmstudier og blev etableret afbrødrene Bob og Harvey Weinstein i 2005, efter at de havde solgt det nu Disney-ejede filmselskabMiramax. Siden 2005 har de vundet flere Oscarpriser for deres film, bl.a. for The Artist (2011).

Filmen er instrueret af makkerparret Espen Sandberg og Joachim Rønning, der også stod bag det episke 2. Verdenskrigsdrama Frihedskæmperen Max Manus (2008), der solgte 1.165.271 millioner biografbilletter i Norge, og er produceret af Nordisk Film Production ved Aage Aaberge og den Oscarvindende producer, Jeremy Thomas, Recorded Picture Company, der i sin tid vandt sin Bedste Film Oscar for Den sidste kejser (1987).

Hovedrollerne i Kon-Tiki spilles af Pål Hagen (Thor Heyerdahl), Anders Baasmo Christiansen (Herman Watzinger), Gustaf Skarsgård (Bengt Danielsson), Odd Magnus Williamson (Erik Hesselberg), Tobias Santelmann (Knut Haugland) og Jakob Oftebro (Torstein Raaby) og med på rollelisten er også Søren Pilmark som eventyreren Peter Freuchen.

Filmen om det store eventyr – handlingen kort
Kon-Tiki er baseret på Thor Heyerdahls bog, der siden 1949 er solgt globalt i over 50 millioner eksemplarer og er oversat til flere end 70 sprog.

I den sande historie om Kon-Tikis farefulde rejse sejler seks modige mænd i 1947 fra Peru til Polynesien på en primitiv balsaflåde og sætter deres liv på spil for en idé, som kunne ændre verdenshistorien.

Anført af den unge norske videnskabsmand, Thor Heyerdahl, som ikke kan svømme, glider de ud fra kysten uden moderne udstyr og kun med en langbølgeradio og en papegøje til at holde sig med selskab. De drager afsted med verdenspressens fulde bevågenhed for at bevise en utrolig teori – at den polynesiske befolkning oprindeligt kom fra Sydamerika – ved at gentage den faretruende rejse. Mens verden holder vejret i åndeløs spænding, navigerer de ved hjælp af stjernerne og flyder 8000 km tværs over Stillehavet med bølgerne som deres ror.
Turen er en konstant og livsfarlig kamp mod naturen i form af orkaner, hajer og det dybe havs farlige dæmoner. Thor har ofret alt for denne ekspedition, så det må og skal lykkes.
En film, om at vælge eventyret, og om at gøre det, man tror på – selv når alle andre siger, at det er umuligt. Velkommen ombord på Kon-Tiki.

Filmen distribueres af Nordisk Film Distribution A/S. HanWay Films og Jeremy Thomas er ansvarligefor det internationale salg.