Nikolaj Lie Kaas bliver fortælleren i forestillingen H.C. ANDERSEN i Tivolis Koncertsal

NF Live og kunstnergruppen Big City Brains har gjort et fantastisk scoop til det stort anlagte eventyrshow H.C. ANDERSEN, der får verdenspremiere i Tivolis Koncertsal d. 3. september.

De har netop sikret sig Nikolaj Lie Kaas som forestillingens virtuelle fortæller. Fortælleren har en gennemgående rolle i forestillingen og vil binde de seks berømte H.C. Andersen-eventyr sammen som forestillingen tager udgangspunkt i.

H.C. ANDERSEN bliver en hybrid mellem film og teater med enormt mange og teknisk komplicerede video-elementer. Nikolaj Lie Kaas vil ikke være fysisk til stede i salen, men vil være til stede under det meste af forestillingen på film. Nikolaj Lie Kaas vil som forestillingens virtuelle fortæller guide publikum igennem forestillingen og sætte stemningen og tonen for de forskellige eventyr. Han vil blive optaget i studie på forhånd og vil indgå i forestillingen i en lang række teknisk innovative videoindslag.

Forestillingens instruktør Steen Koerner udtaler:
– I H.C. Andersen lader vi filmmediet og teatrets væsen smelte sammen i hidtil uset grad. Vi har før set video brugt på teatret, men vi vil forsøge at tage det skridtet videre og skabe en helt ny hybridform. Vores virtuelle fortæller får en meget central rolle i forestillingen, og publikum vil opleve, at det der sker på scenen og på videoskærmene, spiller sammen på en helt ny måde. Det er derfor helt fantastisk, at det er lykkedes at få en af sin generations absolut største danske film- og teaterskuespillere, der personligt nærer stor kærlighed til H.C Andersen, til at være med. Der er ingen tvivl om, at Nikolaj Lie Kaas vil kunne give både eventyrene og hele forestillingen masser af varme, nærvær og intensitet og være med til at give folk en helt ny oplevelse af H.C. Andersens fantastiske værker.

Nikolaj Lie Kaas er også begejstret og udtaler:
– Da jeg hørte om det her projekt, tænkte jeg, at det på en måde virkelig var off timing at lave en H.C.Andersen-forestilling. Man sundede sig stadig lidt efter H.C. Andersen-året tilbage i 2005, men netop derfor var det så tydeligt i mødet med Steen Koerner at mærke behovet og den ubetingede lyst, der drev ham til at ville lave en forestilling med H.C. Andersens eventyr. Han ville historierne og lade kunstnere fra hele verden bidrage med hver deres unikke talent, samtidig med at han ville skabe et visuelt magisk univers, der ikke er set herhjemme før. Derfor er jeg meget stolt af at være en del af H.C. Andersen-forestillingen.

At det er lykkedes for NF Live og Big City Brains at indgå en aftale med Nikolaj Lie Kaas er i sig selv lidt af en sensation. Med sin medvirken i H.C. ANDERSEN er det hans kun 2. involvering i en teaterforestilling siden 2008 (den første var Bliktrommen på Betty Nansen Teatret i 2012). Ellers har han haft uhyre travlt med store roller på film og tv i bl.a. Forbrydelsen III på DR1, den amerikanske blokbuster Engle og Dæmoner og senest danske spillefilm som Dirch, Sover Dolly på ryggen, Skytten samt Carl Mørck i den kommende filmatisering af Kvinden i Buret, som får premiere til oktober.

Om H.C. ANDERSEN-forestillingen
Steen Koerrner og Big City Brains, der har stået bag megasucceser som Cykelmyggen Egon, Nøddeknækkeren og Sylfiden, tager denne gang hele familien med på en forunderlig rejse ind i vor berømte eventyrdigters magiske verden.  I en krydsning mellem film, teater, akrobatik, musik, dans og storslået videoscenografi og kostumer vil én fortæller og 15 verdensklasses ny-cirkusartister, ballerinaer og urbane dansere fra ind- og udland genfortælle de seks berømte eventyr ”Den lille pige med svovlstikkerne”, ”Klodshans”, ”Nattergalen”, ”Prinsessen på ærten”, ”Kejserens nye klæder” og ”Den Grimme Ælling”, som vi aldrig har fået dem fortalt før.

Steen Koerner står for iscenesættelse og koreografi, og på scenen står bl.a. nycirkus-artisten Anders Astrup, balletdanserne Cecilie Lassen og Tina Højlund samt break-dancerne Josephine Raahauge, Rico Coker, Sonic og Malthe. Med er også canadiske Valerie Inertie, der tidligere har optrådt med Cirque de Soleil. Forestillingens musik skabes af Jesper Mechlenburg med sangtekster af Kristian Leth, mens Jokum Rohde bearbejder H.C. Andersens berømte eventyr. Forestillingens nyskabende videoscenografi produceres af selskabet Din Mor, og kostumer kreeres af Astrid Lynge Ottesen.