Logo

RSS Print

Nordisk Film Distribution fik Hollywood-stjerne til Danmark

En af de seneste film der har været gennem hænderne på Nordisk film, er "Limitless", som får dansk premiere d. 21. april. I den forbindelse lykkedes det, at få Hollywood-hunken og hovedrolleindehaveren Bradley Cooper til Danmark.

Af Kristina Tullin

"Limitless" er den seneste film, der skulle markedsføres, men det foregik ikke helt på normal vis, da filmens stjerne nemlig kom til København i forbindelse med lanceringen af filmen.

Der var en mulighed for at få hovedrolleindehaveren Bradley Cooper til Norden, da han skulle på en Europa turne og Nordisk Produkt Chef, Mia Bandsberg Fink, fra den nordiske marketing afdeling, fik lavet en aftale med filmens producent, om at få Bradley Cooper til Danmark for at promovere filmen. Det satte gang i arbejdet for den danske afdeling af Nordisk Film Distribution, der i samarbejde med den nordiske marketing afdeling, skulle står for planlæggelsen af de to dage Bradley Cooper var i København.

"Vores opgave er at koordinere hele opholdet. Vi sørger for, at der er styr på alt fra hotel og transport til at vi skal planlægge, at der er tid til både fotosession, interviews med de relevante nordiske medier, og at der er tid til en gallapremiere. Det er ikke lang tid, Bradley Cooper er i Danmark, så der er meget, der skal nås, og vi skal få så meget ud af hans besøg, som vi kan" siger Louise Girich, der er marketingchef i Nordisk Film Distribution.

Målet med Bradley Coopers besøg var at få ekstra og alternativ eksponering ud over det en almindelig marketingkampagne kan give en film. Og derved kunne sælge flere bio billetter og på længere sigt dvd'er.

Billetter udsolgt på få timer
Da det blev fastlagt, at Bradley Cooper ville komme til Danmark for at promovere filmen, tog Nordisk Film Distribution kontakt til Biozonen, der også er en del af Nordisk Film, for at lave en gallapremiere for deres medlemmer. Normalt gives de 1100 billetter til gallapremieren i Imperial til holdet bag filmen, sponsorer og kendte, men denne gang blev der sat 900 billetter til salg igennem Biozonen. Billetterne blev udsolgt på få timer og derfor blev endnu en premiere samme aften sat op i Palads. Også de 600 billetter var solgt i løbet af ingen tid.

Og det har ikke kun været fans, der har været opmærksomme på stjernens besøg. Også medierne har været med på bølgen. Omkring 30 journalister fra hele norden lavede interviews med Bradley i løbet af mandagen.

"PR er op til 3 gange så stærkt som købt medie, så det er utroligt vigtigt for os at udvælge de rigtige medier der skal dække hans besøg og give filmen og Bradley Cooper den rigtige opmærksomhed," siger Louise Girich og fortsætter:

"Det har været et stort arbejde op til hans besøg og under besøget. Der har hele tiden været ændringer, der har skubbet programmet og så er det et kæmpe logistisk arbejde i at få alle journalister til at dukke op på de præcis angivne tidspunkter, så der ikke er spildtid imellem interviews og tiden udnyttes bedst muligt."

Meget mediedækning
Det hårde arbejde har dog givet pote. Bradley Coopers besøg har været i rigtig mange medier over hele landet, og det er godt for filmen op til premieren den 21. april:

"Medierne har dækket Bradley Coopers besøg rigtig godt. Det har skabt en "hype" omkring filmen, og det er godt for os. Nu er vores arbejde at holde "hypen" kørende indtil premieren. Det gør vi blandt andet ved at sørge for, at de fleste af de interviews, der er blevet lavet, først bliver bragt i dagene op til premieren," siger Louise Girich og forklarer, at mediernes dækning, er et rigtig godt supplement til når resten af marketing kampagnen kører.

"For eksempel har Bradley Coopers besøg gjort at vi har fået fat i mange af hans kvindelige fans fordi de kunne komme og møde ham til gallapremieren og få autograf og billede med ham og de kan se indslag med ham i Go Aften Danmark, læse om ham i Alt for Damerne. Den kvindelige målgruppe ville have været sværere at ramme via almindelig mediekampagne på sådan en type film som denne" slutter Louise Girich.

Det er Nordisk Film Distribution, der står for markedsføringen af "Limitless" på både DVD, Video-on-Demand og i biografen.