minbiorasmusklump

Nordisk Film bag den første danske julekalender til småbørn on demand

15.09.2015

I en tid hvor egenproduktioner hos streamingtjenesterne bobler frem, følger Nordisk Films Min Bio nu trop.

Til december lancerer Min Bio deres første egenproducerede julekalender for børn. Henover 24 afsnit inviterer Danmarks nationalbjørn, Rasmus Klump, og veninden Malene Qvist til julehygge, så ventetiden til juleaften ikke føles så lang. Den traditionelle, danske julehygge er i højsædet – det er kun kanalen, som er en kende utraditionel. Julekalenderen ses nemlig on demand.

Hos Nordisk Film, som står bag børne-streamingtjenesten Min Bio, har man længe gået med strategiske overvejelser om at skabe noget unikt indhold, som ikke fås andre steder, til de små i alderen 1-8 år. Det har nu resulteret i den første danske julekalender on demand – med en kendt figur i hovedrollen.

- Vi har længe ønsket en julekalender til Min Bio, men vi har manglet den rigtige historie og den rigtige figur. Det har vi nu med Rasmus Klump, som alle kender, og vi glæder os til at kunne tilbyde 24 afsnit til børn og barnlige sjæle på vores kanal med et indhold af egen produktion, siger Ole Martini, direktør for Consumer Channels hos Nordisk Film.

Julekalenderen er et samarbejde mellem Egmont, GL Music Entertainment A/S og Nordisk Film. Idéen om den første danske julekalender til småbørn on demand tog hurtigt fart i starten af dette år, og allerede nu er en ny julekalender født. En relativ kort proces i denne branche, men også noget, som Ole Martini ser som en af de helt store fordele ved at være en lille spiller i markedet:

- Vi styrer 100 procent al indholdet, der kommer på Min Bio, så når vi får udviklet en fantastisk julekalender i 2015, behøver vi ikke vente til, der er plads i sendefladen. Med det mediebillede, vi har lige nu, handler det om at rykke hurtigt, hvis du vil være med i konkurrencen. Min Bio er så agil i sin form, at vi netop kan trykke på speederen, når den rigtige mulighed opstår.

Rasmus Klump er det rigtige match
Rasmus Klump er Egmont-property og i forvejen én af de mest populære figurer på Min Bio. Derfor var beslutningen om at give ham hovedrollen ikke svær at træffe. Den folkekære bjørn har da også vist sig at kunne følge med medieudviklingen siden sin fødsel som tegneseriefigur i 1951 og indtil nu med hovedrollen i en julekalender on demand.

- Vi har aldrig været bange for at lade Rasmus Klump følge med børnenes udvikling i medievaner. For så længe vi kan sikre de gode historier og Rasmus Klump DNA'et, så mener vi, at det er vigtigt, at Rasmus Klump er så tæt på og involveret med sin målgruppe som muligt, fortæller Michael Benzon, Head of Licensing hos Egmont, og fortsætter:

- Rasmus Klump skal være på de platforme, hvor børnene er. Børn vil ikke opleve, at dette er en utraditionel måde at se julekalender på, men mere se det som en del af deres normale medieforbrug. De kan se det, når det passer ind og gense de afsnit, som de bedst kan lide.

Julehygge on demand
Med Min Bio som kanal for den nye julekalender kan børnefamilierne se med fra kl. 6.00 om morgenen, hvor der hver dag lægges et nyt afsnit ud. Rasmus Klumps julestue, som er navnet på julekalenderen, kan derfor besøges, når det passer. Rasmus Klump er taget ud af det tegnede univers og sammen med sin veninde Malene, henvender de to hovedroller sig især til de mindste med klassiske julekomponenter som sang, musik og søde drillenisser.

- Vores brugere er morgenfriske, så det er vi selvfølgelig også. Vi har en stor gruppe, som starter dagen meget tidligt, og derfor skal de nye afsnit allerede kunne ses fra kl. 6.00. I en travl hverdag skal man selv kunne bestemme, hvornår man trænger til et juleøjeblik, og det skal vi som kanal ikke bestemme, hvornår er, påpeger Ole Martini.

Kvalitetssikringen af indholdet har dog været meget vigtig for alle parter i samarbejdet. For Rasmus Klump er elsket af børnene og godkendt af de voksne – og sådan skal det også være med julekalenderen. GL Music Entertainment A/S har i dette arbejde været en vigtig samarbejdspartner, og alle glæder sig til at præsentere julekalenderen i december.

For yderligere information, kontakt venligst:
Nordisk Film: Marcus Persson, marcus.persson@nordiskfilm.com, 60 18 55 53.
PR-billeder, mere information: Kristina Rasmussen, kristina.r@adviceas.dk, 25 57 21 14.