Nordisk Film bag to af årets Oscar-nominerede film

Ud af de fem Oscar-nominerede ikke amerikanske film tegner Nordisk Film sig for hele to, og det er første gang et dansk filmselskab oplever dette.

Kon Tiki. Foto: Carl Christian Raabe

En Kongelig Affære. Foto: Jiri Hanzn

Både den norske film Kon-Tiki og den danske En Kongelig Affære blev i dag oscar-nominerede og begge film er Nordisk Film kraftigt involveret i.

Begge film er allerede store publikumsuccesser med Kon-Tikis tæt ved 900.000 solgte billetter og 300.000 dvd'er alene i Norge og  En kongelig affæres 530.000 billetter og over 100.000 dvd'er i Danmark. Med Oscar-nomineringerne har filmene fået en af verdens mest opmæksomhedsskabende kvalitetsstempler, hvilket lover godt for deres internationale potentiale.

"Det er jo en helt enestående situation både for Nordisk Film, vores partnere og ikke mindst for skandinavisk film. Vi har længe haft en strategi med at satse på store nordiske filmprojekter, som kan rejse mellem de nordiske lande og ud i verden. At det har nu resulteret i hele to Oscar-nomineringer er både overraskende og meget glædeligt. De to film er samtidig også nomineret til den fornemme Golde Globe pris, og i den sammenhæng er det også værd at fremhæve, at både "Jagten" og den norske "Headhunterne", som Nordisk Film også er involveret i, er nomineret til den engelske BAFTA pris", siger Allan Hansen, administrende direktør for Nordisk Film.