egmont-banner-nfdigital-887x499

Nordisk Film føder digitale isbjørne

02.10.2015

Digitale forretninger i Nordisk Film samles i nyt væksthus, og målet er en milliardomsætning. ”Vi kalder det med et glimt i øjet for ”Silicon-Valby”,” siger digital direktør.

Tidligere blev der bygget kulisser til film og tv-serier på scene seks hos Nordisk Film i Valby. Nu ombygges den gamle bygning til moderne arbejdspladser, hvor en stor del filmselskabets nye, digitale forretninger samles.

Nordisk Film har de seneste tre et halvt år opkøbt og lanceret en række digitale forretninger. En del af disse er samlet i Nordisk Film Direct, hvor omsætningen er gået fra nul i 2011 til forventeligt at nå knap en halv mia. kroner i år. Men kursen er sat mod yderligere vækst. Målet er en milliardvirksomhed.

”Nordisk Film er måske mest kendt for filmproduktion og biografdrift, men nu bygger vi en ambitiøs, digital forretning på det gamle fundament. Vi kan udnytte kompetencer og knowhow, der allerede eksisterer i virksomheden, og så sætter vi det sammen med eksterne ideer og opkøbte virksomheder med stort vækstpotentiale,” siger Christian Folden Lund, digital direktør i Nordisk Film og ansvarlig for vækstenheden, NF Direct.

Stor digital vækstforretning
I øjeblikket er der fokus på tre forretningsområder: Billetter, gaver og niche-filmkanaler. Derudover har Nordisk Film oprettet Airmagine, som blandt andet har digitaliseret reklamerne i Københavns Lufthavn.

I det digitale væksthus, der er ved at blive bygget på den historiske grund i Valby, hvor Nordisk Films grundlægger, Ole Olsen, begyndte at lave film i 1906, samles op mod 100 medarbejdere fra de nye forretninger i et kreativt og udviklingsorienteret miljø.

”Vi kalder det med et glimt i øjet for ”Silicon-Valby”. Det er vores bud på at skabe rammerne for en stor, digital vækstforretning i Nordisk Film og Egmont. Vi håber, den vil springe ud af det miljø, vi skaber, med fokus på forretninger, og folk der kan og vil vokse,” siger Christian Folden Lund.

Nordisk Film er en del af Danmarks største medievirksomhed, Egmont, som målrettet satser på digitale forretninger og teknologisk udvikling.

Gaver, billetter og niche-filmkanaler
De seneste år har Nordisk Film opkøbt Billetlugen, der opererer i Danmark, Sverige og Norge, og majoriteten i Filmweb i Norge samt opstartet Frontrow, der sælger billetter i lukkede databaser.

På gavekortområdet har Nordisk Film lanceret bokskonceptet Goodtimes i danske butikker og opkøbt Gavekortet.dk, der er aktiv i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Endelig har Nordisk Film startet børnekanalen ”Min Bio” i fire nordiske lande samt ”Dansk Film Skat” i Danmark.

”Vi vil hellere lave en stor forretning end mange små, men vi er ikke låst til disse tre områder og afsøger kontinuerligt markedet for nye ideer, som vil passe godt ind i det, vi laver,” understreger Christian Folden Lund.

Står stærkt i fremtiden
Ombygningen af scene seks på Nordisk Film-grunden i Valby forventes at være færdig i starten af det nye år. Og adm. direktør i Nordisk Film, Allan Mathson Hansen, forventer, at det nye væksthus vil styrke den samlede forretning.

“Vi har en række stærke film i produktion, og biograferne ser ud til at få det bedste år i nyere tid. Alligevel tror vi, at vi skal have endnu flere digitale forretninger for at stå stærkt i fremtidens medie- og underholdningsmarked,” siger Allan Mathson Hansen.