web-jonas-20antonsson-20ceo-20raw-20fury-1

Nordisk Film i nyt gaming-opkøb

15.08.2018

Det svenske computerspilselskab Raw Fury, som udgiver computerspil fra uafhængige spiludviklere, har fået Nordisk Film med i ejerkredsen. Dermed fortsætter Nordisk Film sin vækstsatsning inden for gaming.

Nordisk Film investerer op til 36 mio. kroner for en betydelig minoritetsejerandel af den svenske computerspilvirksomhed Raw Fury. Det sker som led i strategien om at opbygge en væsentlig vækstforretning inden for gaming. Nordisk Film har nu investeret omkring én milliard kroner i seks forskellige nordiske computerspilvirksomheder.

Raw Fury blev grundlagt i Sverige i 2015 og har 16 ansatte i Sverige, Storbritannien og USA. Raw Fury udgiver computerspil fra uafhængige spiludviklere og er skabt ud fra en filosofi om, at spiludviklerne skal have maksimal kontrol. Det betyder, at Raw Fury ikke overtager rettighederne til de enkelte spil, men arbejder med at lancere dem til så stort et publikum som muligt. Den tilgang har ført til, at Raw Fury udgiver computersspil fra nogle af de bedste spiludviklere i en branche i stor vækst. Blandt de titler, Raw Fury udgiver, er bl.a. den populære "Kingdom"-serie, og i pipelinen er imødesete spil som "Sable", "Bad North" og "The Last Night".

Med investeringen, der sker i regi af Nordisk Film Games, får Raw Fury mulighed for at accelerere dets forretning, så selskabet fremover vil kunne lancere flere og større spil. Raw Furys ejerkreds tæller i forvejen selskabets stiftere samt bl.a. David Helgason, der har grundlagt Unity Technologies.

"Vi er meget glade for at få Nordisk Film Games ombord og lukke denne investeringsrunde med dem. De støtter vores vision, vores langsigtede perspektiv og vores ønske om "disrupte" markedet for games publishing. De har en dyb interesse for computerspil og de mennesker, som udvikler dem. Med deres investering vil Raw Fury have mulighed for at støtte endnu flere fantastiske spiludviklere og have endnu større indflydelse på dette fantastiske medie," siger Raw Furys CEO og medstifter, Jonas Antonsson.

"Jonas og resten af holdet bag Raw Fury er så passionerede, når det handler om at hjælpe talentfulde uafhængige computerspiludviklere lancerere fantastiske computerspil. Vi har kendt dem i lang tid, og vi er imponerede over, hvad de har opnået, både kreativt og økonomisk. Deres tilgang til games publishinger enestående, og vi er meget glade for, at vi nu er en del af virksomheden," siger Martin Walfisz, der er senior partner i Nordisk Film Games.

I forbindelse med investeringen er Martin Walfisz og Mikkel Weider, der er managing director i Nordisk Film Games, indtrådt i Raw Furys bestyrelse.

Nordisk Film er i forvejen eneejer af svenske Avalanche Studios og har minoritetsposter i svenske Starstable Entertainment AB samt de danske computerspilselskaber RETO MOTO, Flashbulb Games og Multiverse.