avantifotografanna-lenaahlstrom

Nordisk Film i svensk offensiv

18.05.2015

Sammen med tre erfarne producenter danner Nordisk Film et nyt produktionsselskab i Stockholm. Målet er at styrke svensk film med publikumsstærke spillefilm og tv-drama af høj kvalitet.

Sammen med de tre erfarne producenter, Anna Anthony, Anna Croneman og Charlotta Denward, danner Nordisk Film produktionsselskabet AVANTI FILM. Nordisk Film, som er Nordens førende filmselskab, øger dermed sine aktiviteter i Sverige.

Med base i Stockholm skal AVANTI FILM lave svenske spillefilm og tv-drama med originale historier og stort publikumspotentiale.

”Vi tre har kendt hinanden i mange år både som kolleger og konkurrenter. At vi nu får mulighed for at drive et filmselskab sammen er en drøm, men også en stor udfordring i disse turbulente tider,” siger Anna Anthony.

Svenske biograffilm har den senere tid haft flere udfordringer, men de tre producenter og Nordisk Film tror på en fremtid for svensk film.

”Vi ved, at det svenske publikum vil se svenske film både i biografen og på andre platforme. Vi vil give dem, det bedste vi kan – både det brede og det skæve,” siger Charlotta Denward.

AVANTI FILM satser på stærke og vedkommende fortællinger, der skal engagere et bredt publikum.

”Vi er på udkig efter de historier, som vi selv vil se – intelligente, cool, underholdende og gerne originale historier,” siger Anna Croneman.

For Nordisk Film er engagementet i AVANTI FILM et led i en oprustning på det svenske marked. Selskabet skal lave film, som i dag savnes i de svenske biografer.

”Talentet findes, men projekterne mangler; de rigtigt store film, der både har høj kvalitet og taler til et bredt publikum. Det er film, som har været svære at finansiere i Sverige, men med denne satsning viser Nordisk Film, at vi vil bidrage aktivt,” siger Allan Hansen, adm. direktør i Nordisk Film.

Nordisk Film co-producerer og distribuerer den kommende svenske film En man som heter Ove og har tidligere været involveret i filmene Sune, Bamse, Millenium-trilogien, Snabba Cash og tv-serier som Beck og Johan Falk. Nordisk Film har desuden sammen med Film Väst og SVT taget initiativ til en satsning, der skal skabe flere brede svenske publikumssuccesser.

Om producenterne

Anna Anthony har lavet film siden 2000, hvor hun producerede Josef Fares’ debutfilm Jalla! Jalla!. Siden har hun produceret samtlige af Josef Fares’ film bl.a. Kopps og Zozo. Hun har også været medproducent på bl.a. Susanne Biers Hævnen og Brødre og Per Flys Arven og Drabet. Anna har tidligere været medejer af produktionsselskabet Memfis Film, hvor hun arbejdede i knap tyve år.

Anna Cronemans hovedfokus de seneste ti år har været tv-drama med titler som Kronprinsessan, Drottningoffret og Coacherna. Derudover har hun været medproducent på en række spillefilm med skandinaviske og internationale instruktører som Sara Johnsen, Ole Christan Madsen, Michael Winterbottom og Radu Muntean.

Charlotta Denward har været produktionschef i Svensk Filmindustri og afdelingschef for Produktion & distribution på Svenska Filminstitutet. Charlotta Denward har bl.a. producerat og co-produceret Grabben i graven bredvid, Elina, som om jag inte fanns, Micke & Veronica og Gentlemen.

For yderligere information kontakt

Anna Anthony