Nordisk Film indgår samarbejde med Spielbergs DreamWorks Studios

En ny flerårig aftale med DreamWorks Studios betyder, at Nordisk Film Distribution fremover skal distribuere og markedsføre DreamWorks-studiernes film i hele Norden.

Vi er ekstremt glade for, at et legendarisk filmstudie som Spielbergs DreamWorks vælger Nordisk Film Distribution som strategisk partner, fordi de mener, at vi er de bedste til at få deres film ud til publikum i Norden. Nordisk Film samarbejder i forvejen med bl.a. Lionsgate/Summit samt Relativity Media og Lava Bear, og vi har en unik position som distributør af lokale film. Den nye aftale styrker Nordisk Films position som den ledende filmdistributør i Norden,” siger Kenneth Wiberg, direktør i Nordisk Film Distribution.

Aftalen mellem DreamWorks Studios og Nordisk Film sker som led i, at DreamWorks er i gang med at skabe et netværk af førende lokale filmdistributører i en række udvalgte territorier.

DreamWorks Studios blev grundlagt i 1994 af bl.a. Steven Spielberg. Blandt selskabets seneste film er ”Real Steel” med Hugh Jackman i hovedrollen, Steven Spielberg's "War Horse", der blev nomineret til seks Oscars bl.a. for bedste film, og "The Help" som har indtjent over 200 millioner dollar, modtog fire Oscar-nomineringer og vandt én. Den første film, som vil blive produceret under den nye aftale, bliver ’Starbuck’ med Vince Vaughn i hovedrollen. Den forventes at have premiere i sidste halvdel af 2013.

Nordisk Film arbejder tæt sammen med flere af de ledende produktionsselskaber i Norden enten som distributør, co-producer eller medejer. I de senere år har Nordisk Film Distribution bl.a. lanceret Twilight  franchisen, The Hunger Games og lokale blockbusters som Millennium Trilogien, Headhunters, En kongelig affære, Kon-Tiki og den aktuelle Susanne Bier film Den Skaldede Frisør. Nordisk Film producerer eller co-producerer mere end 15 film årligt. Nordisk Film ejer den ledende biografkæde i Danmark og leverer produktions- og postproduktions faciliteter til en række nordiske filmselskaber. I 2011 havde Nordisk Film en samlet omsætning på 2.490 mio. DKK. Nordisk Film har ca. 1000 medarbejdere Danmark, Sverige, Norge og Finland.