web-avalanche-20studios-20logo-20stockholm

Nordisk Film køber førende computerspilselskab

30.05.2018

Egmont-ejede Nordisk Film køber de resterende aktier i Avalanche Studios, som er et af Nordens største computerspilselskaber. Det sker som led i en strategisk satsning på det hastigt voksende marked for gaming. Der er tale om den største enkeltstående handel nogensinde for Nordisk Film, der på 18 måneder har investeret op mod én mia. kroner i computerspilselskaber.

Nordisk Film, der er ejet af mediekoncernen Egmont, tager nu et syvmileskridt ind på det globale marked for computerspil. Det sker med købet af det svenske computerspilselskab Avalanche Studios, som står bag en række globale spilhits.

I april 2017 erhvervede Nordisk Film en minoritetsejerandel i Avalanche Studios. Nu betaler Nordisk Film godt 660 mio. kroner (912 mio. SEK) for de resterende aktier i Avalanche Studios, som blev grundlagt i Sverige i 2003 af Christoffer Sundberg og Linus Blomberg. Selskabet er i dag værdisat til 870 mio. kroner (1,2 mia. SEK).

Der er tale om den største enkeltstående handel i Nordisk Films 111-år lange historie, og det er led i en strategi om at investere betydeligt i en række nordiske selskaber inden for computerspiludvikling. Siden 2017 har Nordisk Film nu investeret op mod én mia. kroner i fem computerspilselskaber, herunder Avalanche Studios.

“I Nordisk Film og Egmont vil vi øge vores position inden for gaming, som oplever stor global vækst, og vores mål er at investere i en betydelig portefølje af gaming-selskaber. Vi har været medejere af Avalanche Studios i et år, og selskabet har imponeret os. Vores engagement i Avalanche Studios viser, at vi er klar til flere substantielle og langsigtede investeringer inden for dette område,” siger Allan Mathson Hansen, som er koncerndirektør i Nordisk Film.

Avalanche Studios har 320 medarbejdere i Stockholm og New York og er førende inden for open world-spiludvikling. Selskabet, der netop har annonceret, at det også åbner et kontor i Malmø, laver både computerspil for andre og spil, det selv udgiver. Avalanche Studios står bl.a. bag globale spil som Just CauseMad MaxRenegade Ops og spilserien theHunter, der har syv mio. registrerede brugere på verdensplan. theHunterbruger den avancerede Apex-teknologi, som Avalanche Studios selv har udviklet.

Avalanche Studios strategi forbliver uændret. Selskabet vil fortsat være et kreativt uafhængigt computerspilselskab, som både vil udvikle egne computerspil og producere computerspil på opdrag fra tredjeparts-udgivere og licenshavere.

“Vi er begejstrede for Avalanche Studios, de har et verdensklasse team, og en helt unik Avalanche-ånd. Spilmotoren Apex er state-of-the-art, de har en spændende pipeline af nye spilprojekter, og den egenudviklede jagtsimulator theHunterhar vist sig at være et stærkt og levedygtigt franchise. Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet med ledelsen omkring den strategi, som er lagt,” siger Mikkel Weider, som er Managing Director i Nordisk Film Games.

Christofer Sundberg og Linus Blomberg fortsætter i Avalanche Studios og vil koncentrere sig om den kreative og tekniske side af selskabets spiludviklingsaktiviteter. Selskabets ledelse med Pim Holfve i spidsen som adm. direktør forsætter ligeledes uforandret.

“Vi har haft et fantastisk år med Nordisk Film som en del af Avalanche Studios. Vi er vokset og modnet i et tempo, som ikke tidligere var muligt. Selvom vi fortsætter som et uafhængigt spilselskab, så vil Nordisk Film – med mere end 100 års erfaring fra voksende kreative industrier – give os et mere solidt fundament. Jeg er meget glad for at have dem ombord,” siger Pim Holfve, som er adm. direktør i Avalanche Studios.

Nordisk Films køb af Avalanche Studios bliver endeligt gennemført med udgangen af juni 2018.

Foruden ejerskabet af Avalanche Studios har Nordisk Film minoritetsejerskaber i fire andre nordiske computerspilselskaber: svenske Star Stable Entertainment AB samt de danske selskaber Reto Moto, Multiverse og Flashbulb Games.

Fakta om Avalanche Studios

Avalanche Studios står bag den prisbelønede Just Cause-serie (udgivet af Square Enix), er udvikler af Mad Max (udgivet af Warner Bros. Interactive Entertainment) og arbejder i øjeblikket på Rage 2 (der udgives af Bethesda Softworks), som har forventet udgivelse i 2019. Avalanche Studios har skabt det selvudgivne free-to-play-spil theHunter Classic, som har mere end syv mio. registrerede spillere i 190 lande. theHunter-serien blev udvidet i 2017 og inkluderer nu også premium-spillet theHunter: Call of the Wild, som havde premiere til PC og efterfølgende til spilkonsoller. Avalanche Studios, som har kontorer i Stockholm, New York City og Malmö, er grundlagt i 2003 af Christofer Sundberg og Linus Blomberg. Selskabet udvikler spil baseret på den unikke, egenudviklede spilmotor Apex – Avalanche Open World Engine – som muliggør enorme åbne verdener og som den enkelte spiller har stor frihed til at udforske. Se mere på www.avalanchestudios.com.