Nordisk Film og Friland sætter kurs mod Sydpolen med Roald Amundsen

Juni 1910; Det legendariske polarskib “Fram” er på vej mod det Arktiske Ocean, men under et stop på Madeira, afslører Roald Amundsen sin hemmelige plan for mandskabet; De skal i virkeligheden til Antarktis mod syd, for at udfordre den britiske ekspedition ”Terra Nova”, anført af Robert F. Scott. Et legendarisk og skæbnesvangert kapløb mod Sydpolen er således i gang.

Roald Amundsen

Producerne Asle Vatn og Pål Røed hos Friland Produksjon er i forhandlinger med mulige instruktører på projektet, og har allerede sikret sig Christopher Grøndal som manuskriptforfatter. Grøndal har tidligere arbejdet på blandt andet NOKAS (2010) og VILLMARK (2003). Arbejdet med at søge finansiering til hvad der ventes at blive en stor og krævende produktion er i gang.

“Vi er meget glade og spændte over at have landet en aftale med Nordisk Film på projektet. Med Nordisk Film om bord, er vi godt rustet til at føre vore ambitioner om at lave en episk og storslået film om den allerstørste af vore polarhelte ud i livet.” – Asle Vatn, producer, Friland Produksjon.

Filmen produceres af Friland Produksjon, der markerede sig internationalt med successen HEADHUNTERNE, baseret på Jo Nesbøs bestseller. Til efteråret er de aktuelle med den kommende film PIONEER af Erik Skjoldbjærg, hvor Aksel Hennie spiller hovedrollen overfor bl.a. Wes Bentley og Stephen Lang, samt DETEKTIV DOWNS, instrueret af Bård Breien. Selskabet er også kendt for film som SØNNER AV NORGE, URO, TOMMYS INFERNO samt Sara Johnsens film VINTERKYSS og UPPERDOG.

Lone Korslund fra Nordisk Film A/S er executive producer på filmen. Hun har tidligere været involveret i højt profilerede skandinaviske projekter så som MILLENNIUM-trilogien (2009), baseret på Stieg Larssons bestsellere, HEADHUNTERNE (2011), KON-TIKI (2012), og som co-producer på SNABBA CASH-filmene baseret på Jens Lapidus’ bestsellere.