Nordisk Film og Miso Film indgår offensivt distributions- og produktionssamarbejde

Med to nye TV-serier og ikke mindre end fire nye spillefilm fra Danmark, Norge og Sverige er Nordisk Film allerede fra samarbejdets start sikret et stærkt line-up af nye projekter.

Parternes nye samarbejde betyder, at Nordisk Film fremover kommer til at distribuere alle Miso Films TV-serier og spillefilm i Norden ligesom Nordisk Film træder ind i udviklingen og produktionen af Miso Films projekter. Aftalen mellem parterne løber foreløbig i tre år.

De projekter, der allerede nu er omfattet af samarbejdet er bl.a. Miso Film Norges TV-serie FRIKJENT med Nikolaj Cleve Broch og Lena Endre i hovedrollerne og Geir Henning Hopland (LILLYHAMMER) som instruktør samt Miso Film Sveriges nye TV-serie VIK/STUBØ baseret på Anne Holts romaner med manuskript af det EMMY vindende forfatterpar Peter Thorsboe og Mai Brostrøm.

Nordisk Film kommer endvidere til at distribuere den svenske spillefilm 438 DAGAR med manus af Peter Birro baseret på Johan Persson og Martin Schibbyes bestseller om deres tid i et etiopisk fængsel samt den danske børnefilm IQBAL FAROOQ baseret på Manu Sarens populære børnebøger. TrustNordisk varetager udover ovenstående titler ligeledes det internationale salg af Miso Films kommende spillefilm DANNYS DOMMEDAG og LANG HISTORIE KORT.

"Aftalen giver Nordisk Film adgang til en række nordiske film- og TV-projekter med nogle af de bedste kreative kræfter og talenter i Norden indenfor produktion af TV-serier og spillefilm. Miso Film er med sine nordiske aktiviteter et produktionsselskab, der komplementerer vores nordiske line-up, og samarbejdet styrker dermed vores position i hele Norden og ikke mindst vores øgede fokus på Sverige" siger Lone Korslund, Nordisk Films chef for indkøb og nordiske co-produktioner.

Miso Film er etaberet af producerteamet Jonas Allen og Peter Bose i 2004, og har gennem snart ti år markeret sig som et af de mest fremgangsrige nordiske selskaber i både Danmark, Norge og Sverige. Miso Film står bl.a. bag TV-serier som VARG VEUM, DEN SOM DRÆBER, DICTE og 1864.

"Nordisk Film er Nordens største distributør inden for entertainment, og med et vedvarende fokus på udvikle og tilpasse deres distributionsforretning har Nordisk Film sikret en solid position i et marked, der er under konstant omstilling. Vi ser frem til at indgå i et samarbejde, hvor vi alle kommer til at profitere på parternes respektive kompetencer" siger Peter Bose, producer og partner i Miso Film.

Gennem aftalen med Miso Film fortsætter Nordisk Film sin succesfulde strategi med at finde de bedste nordiske talenter, og knytte dem til virksomheden gennem tætte samarbejder med uafhængige nordiske filmselskaber.

Nordisk Film er en nordisk underholdningsvirksomhed og en del af Egmont. Nordisk Film udvikler, producerer og markedsfører film og TV-serier i Norden samt driver biografer i Danmark og Norge. Nordisk Film markedsfører og sælger desuden PlayStation-produkter på tværs af Norden.

For mere information:

Peter Bose, Miso Film, tlf.: +45 2022 9904, e-mail: bose@misofilm.dk

Lone Korslund, Nordisk Film, tlf.: +45 4075 8594, e-mail: lone.korslund@nordiskfilm.com