Nordisk Film på storindkøb i Cannes

Der venter eventyr og store oplevelser i biograferne de næste par år. Under filmmarkedet på den netop overståede Cannes Film Festival har Nordisk Film sikret sig rettigheder til en række kvalitetsfilm fra Hollywood med stjernespækkede rollelister.

Nordisk Film er vendt hjem fra Cannes Film Festival med en fyldt indkøbskurv. Den nordiske underholdningsvirksomhed har sikret sig hovedparten af markedets højst profilerede titler. Blandt disse er 3D-storfilmen "Pompeii" fra Summit, en kæmpe produktion med budget på USD 100 mio. Der venter et action-eventyr med en af de mest berømte naturkatastrofer som scene. "Pompeii" blev sammen med en ambitiøs 3D-animeret genfortælling af eventyret om "Tarzan" solgt til hele verden på kun to dage i Cannes. Nordisk Film glæder sig til at bringe begge kæmpeproduktioner ud til biograflærrederne.

Et andet berømt eventyr, nemlig Brødrene Grimm's klassiske fortælling om Snehvide, kommer i en ny frisk live action version i 2012, og forventningerne er høje til denne gigantiske USD 120 mio. produktion. Nordisk Film står bag distributionen af "Snow White", hvor Julia Roberts har rollen som den onde dronning og Lily Collins spiller Snehvide, mens Armie Hammer er prinsen.

Peter Philipsen, direktør for Nordisk Films indkøbsafdeling siger: "Det har været et fremragende marked i Cannes i år. Nordisk Film er kommet hjem med de absolut mest attraktive titler til de nordiske filmfans. Vores fokus ligger på mainstream genrefilm og jeg tør godt love, at der er timevis af højspændt underholdning i vente."

Under filmfestivalen kunne Nordisk Film melde ud, at selskabet har indgået en strategisk vigtig aftale med en af Hollywoods sværvægtere, David Linde, som i samarbejde med Reliance og Universal har stiftet et nyt selskab. Via dette samarbejde kan Nordisk Film som distributør føje yderligere stærke filmtitler til repertoiret i Norden over de kommende år og desuden cementere positionen som ledende distributør af independent film.

Nordisk Films indkøb i Cannes omfatter blandt andet også:

"End of Watch" (Exclusive Films), en action-thriller instrueret af David Ayer og med bl.a. Jake Gyllenhaal på rollelisten. Et indblik i to LA betjentes liv gennem et år, dokumenteret af deres egne kameraer.

"The Big Wedding" (Nu Image), en hylende morsom komedie om en dysfunktionel familie som samles til bryllup. Bl.a. med Robert de Niro, Diane Keaton, Katherine Heigl og Amanda Seyfried på rollelisten.

"Welcome to the Punch" (IM Global), en britisk action-thriller om en pensioneret bankrøver som slår pjalterne sammen med politimanden som har jagtet ham gennem 10 år. Med bl.a. James McAvoy.

"The Inbetweeners" (IM Global), britisk teenage-komedie baseret på tv-serien af samme navn.

"The Awakening" (Studio Canal), thriller med bl.a. Rebecca Hall (The Town, Vicky Cristina Barcelona). En efterforsker med speciale i paranormale hændelser bliver hyret af en fjerntliggende kostskole for at undersøge en sag om en dreng der går igen.

"Warm Bodies" (Summit), en overraskende kærlighedshistorie mellem et menneske og en zombie.

"Step Up 4Ever" (Summit), 3D, fjerde film i hitserien af dansefilm.

For yderligere information, venligst kontakt:
Peter Philipsen, +45 40134893, peter.philipsen@nordiskfilm.com.

NORDISK FILM er en del af Egmont, og er Nordens førende udvikler, producent og distributør af kreativt indhold inden for film, musik og spil. Nordisk Film har de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover leverer Nordisk Film produktions- og postproduktionsfaciliteter til en lang række nordiske filmselskaber. Nordisk Film havde i 2010 en samlet omsætning på DKK 2,9 mia. Selskabet beskæftiger 1.100 medarbejdere i Norden.