Nordisk Film sælger Euro Broadcast Hire

Svenske Twentyfourseven overtager udlejning af professionelt udstyr til film og tv-produktion.

Nordisk Film har i dag indgået aftale med svenske Twentyfourseven om et salg af datterselskabet Euro Broadcast Hire (EBH), som udlejer film- og videoudstyr til professionelt brug. Salget sker som et led i den fortsatte, strategiske fokusering af Nordisk Films forretning.

Handlen sker pr. 1. juli og omfatter samtlige aktiviteter i Euro Broadcast Hire, som er blandt de førende selskaber på det danske marked for udlejning af kameraer, lydudstyr og anden teknologi til optagelse og afvikling af film og tv. Parterne er enige om ikke at offentliggøre salgsprisen.

Ulrik Rasch, administrerende direktør i Nordisk Film Operations, siger:

"I løbet af de seneste år har vi arbejdet på at fokusere forretningen i Nordisk Film og kunne i år præsentere det bedste regnskab nogensinde. Salget af EBH er yderligere et led i den proces.

Samtidig er vi glade for at have fundet den helt rigtige køber. Under Twentyfoursevens ejerskab får EBH de bedste betingelser for videreudvikling i et stærkt selskab med udstyrsudlejning som kernekompetence."

Markedet for udlejning af professionelt udstyr til filmoptagelse og tv-produktion i Danmark har længe været præget af stærk konkurrence mellem flere spillere. Den konsolidering, som er en naturlig konsekvens af, at Twentyfourseven nu overtager aktiviteterne i EBH, medfører at selskabet bliver en af de væsentligste aktører i markedet.