Nordisk Film sælger tv-selskab til det internationale Banijay Entertainment

Nordisk Film har solgt tv-selskabet Nordisk Film TV til det internationale Banijay Entertainment.

Det sker på grundlag af Nordisk Film TVs positive udvikling, tv-industriens nordiske og globale konsolidering samt en ambition om at videreudvikle en global tv-forretning. Nordisk Film stod derfor med det strategiske valg at købe op eller at sælge selskabet.

Nordisk Film har vurderet, at selskabet kan udvikle sit internationale potentiale bedst under ejerskab af et internationalt funderet selskab med tv-produktion som kerneområde og et globalt marked og har derfor valgt at kapitalisere sit ejerskab.

Franske Banijay Entertainment har rammerne til dette og har desuden givet et attraktivt tilbud.
Nordisk Film vil bruge frasalget til fortsat at udbygge aktiviteterne inden for filmproduktion og distribution af film, musik og PlayStation-produkter på tværs af Norden.

Nordisk Film TV producerer årligt 1500 timers tv i Danmark, Norge, Sverige og Finland og beskæftiger i alt 300 fast- og projektansatte medarbejdere. Nordisk Film TVs omsætning var i 2008 på lidt over 400 mio. kr., inkl. delejede selskaber, hvilket udgør omkring 10 % af Nordisk Films samlede omsætning.

Siden Banijay Entertainment blev grundlagt i januar 2008, har selskabet opkøbt førende tv-selskaber i Frankrig, Spanien, Tyskland, Rusland, England og USA. Nu tilføjes altså Nordisk Film TV, som er blandt de største tv-producenter i Norden. Målet for Banijay Entertainment er at blive et globalt brand indenfor indholdsproduktion og distribution for tv og nye multimedia-platforme.

Nordisk Film TV fortsætter under den hidtidige nordiske ledelse med Jacob Houlind og Peter Hansen i spidsen og har fortsat fokus på kerneområderne underholdning, fakta og tv-drama samt advertiser funded programming og branded content. Nordisk Film TV World fortsætter sine aktiviteter som ledende distributør af både egne og eksternt udviklede formater og færdige programmer til resten af verden.

Nordisk Film TV fortsætter ligeledes sine aktiviteter i tæt samarbejde med Nordisk Film. Selskabet forventes i en periode at residere på de samme adresser som hidtil og har mulighed for at anvende Nordisk Film TV-navnet i en årrække.

Nordisk Film TV i Danmark, Sverige og Norge indgår i ejerskiftet. Det danske comedyselskab Respirator Media & Development samt det finske underholdningsselskab Solar Television indgår i ejerskiftet for så vidt angår Nordisk Film TVs ejerandele heraf.

Allan Hansen, adm. direktør Nordisk Film A/S: "Vi har gennem de seneste år opbygget et stærkt tv-selskab, som har potentiale til at bevæge sig endnu længere ud i verden. Vi stod med valget mellem at selskabet selv skulle købe op eller at sælge selskabet og hjemtage de værdier, vi har bygget op. Vi har vurderet, at selskabet udvikles bedst under ejerskab af et internationalt funderet selskab med tv-produktion som kerneområde. Nordisk Film TV er en væsentlig aktør i markedet, og interessen for at købe har derfor været stor. Vi er glade for at have fundet den rigtige køber i Banijay Entertainment, som samtidig kom med et attraktivt tilbud. Nordisk Film vil bruge frasalget til fortsat at udbygge vores aktiviteter inden for filmproduktion, distribution af film, PlayStation og musik."

Jacob Houlind, adm. direktør Nordisk Film TV A/S: "Nordisk Film TVs langsigtede ambition er at blive markedsleder i Norden via kreativitet samt ved at fastholde og udbygge eksport-mulighederne af stærke nordiske idéer via Nordisk Film TV World. Vi er nået et rigtig godt stykke af vejen, men er samtidig også overbeviste om, at dette skift kommer vores eksisterende tv-position til gode. Banijay Entertainment og Nordisk Film TV er et rigtig godt match. Vi har prioriteret en køber, som er entreprenør frem for en allerede etableret "gigant". En køber med hvem vi kan fortsætte vores globale og kreative ambitioner uden at glemme vores nordiske rødder."

Guillaume de Vergès, CEO of Banijay: "Dette opkøb er et stort skridt i Banijays internationale udvikling. Nordisk Film TVs evne til at udvikle og producere nye succesfulde formater er et stort aktiv i realiseringen af Banijays ambition om at være blandt de førende spillere på det globale TV marked."

Det er aftalt mellem parterne, at salgsprisen ikke offentliggøres.

Presse kontakt:

Nordisk Film A/S