Nordisk Film samler danske filmperler

Nordisk Film køber 246 nordiske filmklassikere fra Scanbox Entertainments bagkatalog, der tæller alt fra Far til Fire-filmene, Soldaterkammerater og Præriens skrappe Drenge.

Nordisk Film købte i 2011 også Sandrew Metronomes bagkatalog på 130 danske filmperler. Dermed er en stor del af den danske filmskat samlet hos Nordisk Film, der nu har et katalog med 700 danske titler og et samlet katalog på 3500 titler.

”Vi er stolte over aftalen og ydmyge omkring at huse en stor del af den danske filmskat. Vi føler et stort ansvar for at passe godt på filmene og fortsætte med at restaurere dem og bringe dem ud til publikum på både tv, video on demand og dvd. Publikum elsker stadig de danske filmklassikere, og vi arbejder på at få hele kataloget gjort tilgængeligt både i butikkerne og digitalt, så ’Soldaterkammerater rykker ud’, ’Pigen og millionæren’ eller ’Far til Fire i byen’ kun er et klik væk,” siger direktør i Nordisk Film Kenneth Wiberg og tilføjer, at alle betydelige Dirch Passer-film og alle Far til Fire-film nu er samlet.

”Vi styrker hele tiden Nordisk Films position indenfor både gamle og nye lokale film. Vi har de seneste år haft stor succes med nye danske film som Jagten, Kapringen, Alle for 2, Den skaldede Frisør, Spies & Glistrup og senest Kvinden i Buret,” siger Kenneth Wiberg, der også glæder sig over, at Nordisk Film med handlen overtager distributionen af de kommende Far til fire-film, hvoraf den første, ”Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage”, får premiere i vinterferien 2014.

Scanbox Entertainment har senest haft stor succes med internationale titler som Taken 2, De Urørlige, Jernladyen og senest The Butler og Blue Jasmine og er den førende uafhængige filmdistributør. På den baggrund er Scanbox Entertainments fremtidige fokus på nye lokale produktioner samt internationale film. Salget af det nordiske bagkatalog – et katalog, der udgør ca. 8 procent af den samlede nordiske omsætning – udgør derfor et strategisk skridt i virksomhedens konsolidering.

”Scanbox Entertainment har et stærkt katalog bestående af mere end 3.000 titler, og vi vil fremadrettet indgå nye samarbejder omkring lokale klassikere og nye produktioner. Vi har en række nye film på vej som Philomena, Mandela, Grace of Monaco og mange flere, som vi glæder os til at præsentere for publikum. Derudover har vi indgået en aftale med DR om ’Matador-serien’, og der er flere på vej. Vi er i gang med at udvikle vores organisation til det nye digitale marked. Vi ser handlen med Nordisk Film som en god mulighed for at tilpasse vores rettighedskatalog yderligere til de muligheder, vi ser i det fremtidige marked,” siger CEO Mikael Modig.

Købsprisen offentliggøres ikke.