Nordisk Film tilpasser postproduktion til digital virkelighed

For at følge markedsbehovet i en filmbranche under hastig digitalisering justerer Nordisk Film nu sin postproduktionsforretning.

Der er derfor indledt forhandlinger med medarbejderne om en lukning af Nordisk Film Post Production Stockholm med udgangen af 2011. Nordisk Film vil fortsat levere alle slags postproduktionsydelser til kunder i hele Norden.

Digitaliseringen af filmproduktion og filmfremvisning betyder, at efterspørgslen på analogt efterarbejde og laboratorieydelser på film er stærkt aftagende.

Nordisk Film har på den baggrund vurderet, at man bedst servicerer de nordiske kunder ved at samle de analoge ydelser i København. Der er derfor indledt forhandlinger med medarbejderne om en nedlægning af aktiviteterne i Nordisk Film Post Production Stockholm i slutningen af 2011.

Ulrik Rasch, General Manager Operations i Nordisk Film, siger:

"I forandringstider må man tilpasse sig markedsforholdene. Vi ønsker at sikre, at vores postproduktion fortsat befinder sig i spidsen af den digitale udvikling."

En afvikling af Nordisk Film Post Production Stockholm skal ske løbende for at dække den aktuelle efterspørgsel på det svenske marked. Hovedprioriteten i 2010-2011 er at opretholde et normalt produktionsniveau.

Ulrik Rasch tilføjer:
"Der skal ikke herske tvivl om, at Nordisk Film fortsat vil være en effektiv one-stop-partner på alle slags postproduktionsydelser. Vi tilpasser blot forretningen, så vores kapacitet på såvel analoge som digitale ydelser svarer til markedets efterspørgsel."

En lukning af Nordisk Film Post Production Stockholm vil desværre medføre, at alle medarbejdere afskediges.

Postproduktion i Nordisk Film består i dag af Nordisk Film Shortcut i Danmark, Nordisk Film Shortcut i Sverige samt Nordisk Film Shortcut i Norge, som drives i partnerskab med Storm Studios. Efter 2011 samles hele den analoge postproduktion hos Nordisk Film Shortcut i København.

Fakta
Nordisk Film er en del af Egmont, og er Nordens førende udvikler, producent og distributør af kreativt indhold inden for film, musik og spil. Nordisk Film har de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover leverer Nordisk Film produktions- og postproduktionsfaciliteter til en lang række nordiske filmselskaber. Nordisk Film havde i 2009 en samlet omsætning på DKK 3,3 mia. Selskabet beskæftiger 1.100 medarbejdere i Norden.