Nordisk film indleder samarbejde med Cosmo

Nordisk Film, den førende filmdistributør i Norden, har netop underskrevet en distributionsaftale med det danske filmproduktionsselskab, Cosmo Film.

Nordisk Film satser på stærk lokal tilstedeværelse og strategiske partnerskaber i de nordiske lande. Den nye distributionsaftale med Cosmo understreger Nordisk Films position som foretrukken samarbejdspartner for førende danske filmproduktionsvirksomheder og bliver tilføjet selskabets allerede omfattende distributionsportefølje i Danmark.

Cosmo Film er et af Danmarks ambitiøse og voksende produktionsselskaber. Den nye aftale med Nordisk Film gælder distribution af alle spillefilm og tv-produktioner i de næste to år. Samarbejdets første projekt bliver spillefilmen "Lærkevej", der er baseret på Cosmo Films og TV2's kult-tv-serie. Optagelserne begynder i juli.

Derudover inkluderer Cosmo-producerne Mie Andreasen, Rasmus Thorsen og Mikael Chr. Rieks' portefølje politithrilleren "Atlantic Privateer" om Skandinaviens største narkotikaforbrydelse og "A Place Under The Sun", en international dramaproduktion, der finder sted lige efter afslutningen af 2. verdenskrig af instruktør og manuskriptforfatter Martin P. Zandvliet. Under udvikling er også en ungdomsthriller, en komedie og flere tv-serier og spillefilm af høj kvalitet.

Nordisk Films Acquisition Manager, Lone Korslund, udtaler: "Det har stor betydning for Nordisk Film at have tæt forbindelse til det lokale filmproduktionsmiljø. Jeg er meget stolt og glad for, at Cosmo Film har valgt Nordisk Film som deres distributionspartner. Dette overbeviser mig om, at vi er på rette vej, og at vores strategi giver mening for verden omkring os, og ikke mindst for vores eksisterende og nye partnere. Vi ønsker at give lokal kulturproduktion de allerbedste betingelser. Med vores unikke distributions-set-up bestræber vi os på at give alle de gode historier fra vores kreative partnere den perfekte start og et langt og udbytterigt liv på markedet. Jeg har store forventninger til vores fremtidige samarbejde med vores nye partnere."

Cosmo Films administrerende direktør, Anja K. Németh, udtaler: "Som den førende distributør i Norden syntes Nordisk Film at være den mest oplagte distributionspartner for Cosmo Film. Jeg tror, at samarbejdet vil give os muligheder for at udvikle, producere og distribuere endnu flere succesfulde produkter af høj kvalitet - og ikke kun indenlandske udgivelser. Det er vores strategi også at fokusere på resten af Skandinavien og udlandet. Vores produktionsportefølje inkluderer udvikling af højt profilerede internationale produktioner i fremtiden".

For yderligere information, kontakt venligst:

Nordic Acquisition Manager, Nordisk Film, Lone Korslund: +45 40 75 85 94

Adm. direktør, Cosmo Film, Anja K. Németh: +45 27 11 86 76

NORDISK FILM er en del af Egmont og er den førende udvikler, producent og distributør af kreativt indhold inden for film, spil og musik i Norden. Nordisk Film er indehaver af rettighederne til distribution af Sony PlayStation i Norden og ejer biografer i Danmark og Norge. Selskabet leverer også produktion og postproduktionsfaciliteter til en række nordiske filmselskaber. I 2010 genererede Nordisk Film en samlet omsætning på EUR 383 mio. Selskabet beskæftiger 1.100 ansatte i Norden.

COSMO FILM er et veletableret uafhængigt produktionsselskab med base i København, der producerer tv-serier og spillefilm. Selskabet blev grundlagt i 1992 af producerne Rasmus Thorsen og Tomas Hostrup-Larsen. Sammen med adm. direktør, Anja Kempinski Németh, driver de selskabet i dag. Selskabet har produceret en række tv- og biografsucesser, blandt andre "Gasolin", "Jul i Valhal", "Anna Pihl" og "Lærkevej" (Parkroad).