Ny digital teknologi giver landets bedste filmoplevelse

Som den første biografkæde i Danmark bliver Nordisk Film Biografer nu fuldt digitaliseret. Den nye digitale teknologi i kædens 17 biografer sætter ny standard for filmoplevelsen i biografen.

Belgiske XDC og Nordisk Film Biografer har netop indgået aftale om at implementere digital biografvisning i samtlige af kædens 120 sale. Skiftet til Digital Biograf giver en langt højere billedkvalitet og en markant bedre filmoplevelse i biografen.

Nordisk Film Biografer har i forvejen 30 digitale sale rundt om i Danmark, som primært bruges til 3D visninger. I løbet af det næste år bliver det muligt at få en filmoplevelse med et knivskarpt og roligt billede og stor dynamik i farver og lyd i kædens i alt 17 biografer – fra Aalborg til Næstved.

Installeringen af det digitale udstyr starter i efteråret 2011 og samtlige 120 sale i Nordisk Film Biografer er 100 % digitale i løbet af 2012.

"I Nordisk Film Biografer er vi dedikeret til at give vores gæster den bedst mulige filmoplevelse" siger John Tønnes, adm. direktør for Nordisk Film Biografer og fortsætter "Nu er tiden moden til at løfte oplevelsen til et niveau, der ligger langt over, hvad man kan præstere på 35mm film, eller hvad forbrugeren kan opleve hjemme i dagligstuen. I en tid med BluRay og gode forhold for 'hjemmebiografer' sætter vi en ny standard for filmoplevelsen i biografen, med en 100 % Digital Biograf."

Udover det markante kvalitetsløft i filmoplevelsen, betyder digitaliseringen også en øget fleksibilitet. Det bliver i højere grad muligt at vise flere forskellige film og alternativt indhold, uden at være begrænset af håndteringen af de traditionelle 35mm filmruller.

"Digitaliseringen er en meget stor investering for vores virksomhed, men også en rigtig og nødvendig investering. Kun ved at levere en fantastisk filmoplevelse af allerhøjeste kvalitet, kan vi forvente at have glade gæster i biografen, og det sikrer vi med en 100 % Digital Biograf løsning og valget af markedets bedste udstyr", slutter John Tønnes, administrerende direktør for Nordisk Film Biografer.

Hvad er en Digital Biograf?
En Digital Biograf består af tre elementer, som tilsammen skaber en så fuldkommen og skarp filmoplevelse, som det er teknisk muligt:
• En digital projektor, der skaber det uovertrufne billede på lærredet.
• En digital filmserver, som modtager og videresender den digitale film til projektoren.
• Et digitalt lydsystem, som sender det optimale lydbillede ud i salens mange højttalere.

For yderligere informationer kontakt:
Adm. dir. John Amund Tønnes, Nordisk Film Biografer A/S, tlf.: 61 63 84 00,
e-mail: jat@nordiskfilm.com
Salgs- og marketingdirektør Jacob Elkær-Hansen, Nordisk Film Biografer A/S, tlf.: 61 63 84 91,
e-mail: jacob.elkaer-hansen@nordiskfilm.com

Filmbranchens største biografaktør
Nordisk Film Biografer ejer og driver følgende biografer i Danmark: Imperial, Palads, Dagmar, Falkoner, Kinopalæet, BioCenter Kolding, BioCity Taastrup, BioCity Hillerød, BioCity Odense, BioCity Esbjerg, BioCity Herning, BioCity Aarhus, BioCity Randers, BioCity Aalborg, Metropol Aarhus, Metropol Aalborg og BioCity Næstved (under opbygning). Nordisk Film Biografer sælger omkring 5,5 mio. billetter om året.

Yderligere fakta om Digital Biograf:

Verdensrekord i stærk, professionel filmfremvisning
De digitale projektorer i Nordisk Film Biografer kommer fra Barco, som er markedsledende producent af digitale projektorer på det professionelle marked. Med mere end 30 års erfaring i produktion af driftssikre projektorer af højeste kvalitet, er Barco et naturligt valg for alle, der vil give en professionel filmfremvisning. Barco har blandt andet verdensrekorden i at fremstille de mest lysstærke projektorer på markedet. Lysets styrke og mængde er helt centralt for at kunne give et skarpt og detaljeret billede på lærredet. Dette gælder særligt 3D film, hvor der bæres briller.

Knivskarpt billede i højeste opløsning
Der installeres såkaldte 4K projektorer i alle Nordisk Films 17 biografer. Billedet i en 4K projektor indeholder 4 gange så mange pixels som en 2K projektor, der er standard mange steder. 4K har en højere opløsning og giver dermed et flottere billede på de store lærreder. Barco var i øvrigt de første til at opnå certificering under den seneste, nye og mest krævende specifikation fra Digital Cinema Initiatives, der værner om den bedste fremvisningskvalitet.

Bragende god lyd hver gang
Det digitale lydsystem sikrer, at biografgæsten får en klar og kraftfuld lydgengivelse af filmen igennem forstærkere og højtalere. Uanset om der er tale om en action scene eller en stille stund, leverer det digitale lydsystem en perfekt oplevelse, som hver gang vil være nøje afstemt til den enkelte sal og til filmens karakter. De digitale filmservere kommer fra Doremi, der betragtes som de bedste inden for deres felt.