drivecluboktober14

Nyt computerspil gør racing socialt

08.10.2014

Mange nye computerspil giver i dag mulighed for at spille sammen online med andre eller dele oplevelserne via sociale netværk. I det nye bilspil Driveclub, der udkommer til PlayStation 4 i dag, har alt, hvad du foretager dig, indflydelse på andre spillere.

Det sociale aspekt er ifølge en dansk computerspilsekspert noget, vi vil se endnu mere fremover.

Tiden, hvor vi sad alene foran vores spillekonsol og dystede mod en computer, er forbi. Flere og flere computerspil gør det muligt at enten spille mod andre online eller dele sine oplevelser via nettet og de sociale medier. Det nye bilspil Driveclub til PlayStation 4 tager det sociale element til nye højder.
 
Spillet handler om at få sin racerbil hurtigt over målstregen, men Driveclub adskiller sig fra andre bilspil ved, at alt, hvad man som spiller foretager sig, har betydning for – og er påvirket af – andre spillere. Fx er du afhængige af andre, for at få lov til at køre i nye biler, ligesom du deler dine points med andre, når du gør det godt i konkurrencen.
 
Ekspert: De fleste spil bliver sociale
At computerspil forbinder spillerne så tæt med andre, er en tendens, vi, ifølge den danske computerspilsekspert Thomas Vigild, vil se meget mere af i fremtiden:
 
”Generelt er tendensen, at størstedelen af nye spil – både til konsoller, computere og mobile enheder – har en eller anden form for socialt element. Enten direkte ved, at man spiller mod hinanden, eller indirekte i fx ranglister, hvor man sammenligner sine præstationer med andres,” siger Thomas Vigild, der er leder af spiludviklingslinjen på Vallekilde Højskole og spilanmelder for Weekendavisen.
 
Mennesker tiltales af det sociale
I Driveclub spiller man ikke alene, men i klubber sammen med op til seks andre. Du kan dele dine oplevelser og resultater med dine klubmedlemmer, og alt du foretager dig på vejene er med til at vinde point – eller ’fame’ – til din klub. Du kan også udfordre dine klubkammerater, eller sågar andre spillere uden for din klub, i forskellige turneringer eller konkurrencer.
 
De mange sociale elementer i computerspil har ifølge Thomas Vigild en helt særlig appel:
 
”Særligt inden for bilspil er det sociale jo altafgørende. Dels fordi man gerne praler med sin bil og sine køreegenskaber, dels fordi det bare ikke er særligt givende at slå en kold og computerstyret racerkører af banen. De har jo ingen følelser, og er fuldkommen ligeglade med at vinde eller tabe. Det er menneskeligt, at vi gerne vil slå eller blive slået af levende modstandere,” forklarer Thomas Vigild.
 
Driveclub udkommer eksklusivt til PlayStation 4 i dag den 8. oktober. Spillet er udviklet af Evolution Studios i England.