Logo

RSS Print

Omsætningsrekord i Egmont

Mediekoncernen Egmonts omsætning steg for fjerde år i træk i 2015 til 11,8 mia. kr. Resultatet på 757 mio. kr. er det næsthøjeste til dato. Hovedingredienserne er stærkt medieindhold, digitale vækstforretninger og nye mediekanaler med direkte forbrugerkontakt. Egmont har fokus på opkøbs- og investeringsmuligheder. I 2015 uddelte Egmont 88 mio. kr. til at hjælpe børn og unge.

  • Foto af: Martin Bubandt

    Foto af: Martin Bubandt

Egmont havde i 2015 den højeste omsætning nogensinde. Omsætningen steg til 11,8 mia. kr., en fremgang på 5,2 procent i lokal valuta i et mediemarked, hvor den globale konkurrence øges markant, og forbrugernes vaner ændrer sig. Alle Egmonts forretningsområder præsterede stærke resultater: Nordisk Film leverede rekordomsætning og et flot resultat, Egmont Publishing øgede indtjeningen og hentede vækst i nye forretninger, bogforlagene gik frem, og TV 2 i Norge styrkede sin position med markant digital fremgang.  

Driftsresultatet før renter og afskrivninger (EBITDA) var 1.417 mio. kr. Resultatet før skat (EBT) udgjorde 757 mio. kr. Samlet set var resultatet i 2015 det næstbedste til dato og kun overgået af det ekstraordinært høje 2014-resultat, der var påvirket positivt af engangsposter i TV 2.

”Det er meget tilfredsstillende, at vi øger omsætningen for fjerde år i træk i et globaliseret mediemarked og samtidig fastholder et højt resultat. Vores kerneforretninger – film, tv, magasiner og bøger – er sunde, men bliver udfordret af nye forbrugsmønstre, stigende rettighedspriser og hård global digital konkurrence. Vi har målrettet skabt en række nye forretninger, der bidrager positivt til væksten og skaber fundamentet for et fremtidigt stærkt Egmont samtidig med, at vi transformerer vores eksisterende medieforretninger. Det glæder os, at vi både styrker vores medieforretning og samtidig kan dele 88 mio. kr. ud til målrettede indsatser for børn og unge samt støtte til filmtalenter,” siger koncernchef Steffen Kragh.  

Alle Egmonts divisioner har udviklet kerneforretningen, lanceret nye digitale forretninger og øget de direkte kunderelationer:  

Nordisk Film stod bag en række filmsuccesser. Krigen blev nomineret til en Oscar, og flere andre film fik prestigefyldte priser i ind- og udland. Danskere og nordmænd strømmede i biograferne, som solgte 9,8 mio. billetter og havde rekordår. PlayStation 4 leverede flotte salgstal, mens den digitale omsætning voksede på bl.a. digitalt køb af film og gaveforretningen GoGift.com, og biografklubberne havde succes med stor medlemstilgang.  

TV 2 Norge havde i 2015 den højeste omsætning nogensinde målt i lokal valuta og præsterede meget stærk digital vækst på streaming-servicen Sumo og på tv2.no. TV 2 styrkede premium-tjenesterne markant med købet af C Mores norske forretning og er samlet set Norges største kommercielle mediehus.  

Egmont Publishing udviklede sin blad- og magasinforretning og kunne notere solide resultater kombineret med en stærk abonnementsudvikling både digitalt og på print. Der blev gennemført investeringer i content marketing-selskaber, ligesom e-commerce-selskaberne udviklede sig stærkt. Egmont Publishing er næststørste bladudgiver i Danmark og Sverige, markedsleder i Norge og har en førende position i bl.a. Storbritannien, Tyskland og Polen.

Bogforlagene Lindhardt og Ringhof i Danmark og Cappelen Damm i Norge udgav en række markante titler, leverede flotte resultater og digital vækst. Lindhardt og Ringhof satsede på e-bøger og iværksatte blandt andet en ambitiøs plan om at digitalisere mere end 15.000 bogtitler i løbet af to år.  

”Egmonts styrke er medieindhold og teknologi. Vi møder den moderne forbruger på alle platforme med journalistik, litteratur, sport, underholdning og unikke oplevelser. Jeg er stolt af den kreativitet og innovationskraft, som Egmonts 6.600 medarbejdere udviser i takt med, at vi går fra lokal til global konkurrence. Vores innovationsmiljøer bringer os ind i områder med høj underliggende vækst, og vi har også øjnene rettet mod nye opkøbs- og investeringsmuligheder,” siger Steffen Kragh.  

Egmonts egenkapital udgør 5.634 mio. kr. i 2015, og soliditeten udgør 47 procent. Egmont er gældfri.  

I 2015 uddelte Egmont 88 mio. kr. til projekter målrettet udsatte børn og unge og filmtalenter gennem Nordisk Film Fonden, der modtog 4.7 mio. kr. Gennem signaturprojektet Lær for livet har knap 200 anbragte børn og unge indtil nu deltaget i intensive læringscamps og fået en personlig mentor. Egmont Rapporten 2015 satte fokus på børn og unge med indlæringsvanskeligheder. I alt har Egmont uddelt 2,7 mia. kr. siden 1920. 

 

Hovedtal i mio. DKK

2015

2014

Omsætning 11.753 11.570
Resultat før renter og afskrivninger (EBITDA) 1.417 1.765
Resultat før skat (EBT) 757 950

 

Yderligere oplysninger:  

Jesper Eising Head of Press, Communications & Public Affairs  
+45 29 60 30 19  

Line Aarsland Vice President, Communications & Public Affairs  
+45 24 40 74 71  

Billeder til pressebrug: www.egmont.com/dk/presse/pressebilleder