aalen

Peter Aalbæk stopper som direktør i Zentropa

08.04.2016

Kollektiv ledelse med Anders Kjærhauge som adm. direktør vil lede filmselskabet. Peter Aalbæk skal fremover være “menig medarbejder” og producere film.

På sin 60 års fødselsdag meddeler Peter Aalbæk Jensen via pressemeddelelse og en humoristisk helsides annonce i dagbladet Politiken, hvor han optræder i djævlekostume, at han stopper som direktør for Zentropa. Fremover vil “Ålen” være menig medarbejder og producere film.

“Jeg overlader stafetten til en kollektiv ledelse bestående af fem personer, der står mig meget nær: Anders Kjærhauge, Frederik Nemeth, Rikke Ennis, Louise Vesth og Sisse Graum Jørgensen. Anders får titlen af administrerende direktør, men den samlede ledelse kører firmaet i fællesskab. Denne model har vi afprøvet nu i halvandet år, og det er bæredygtigt,” skriver Peter Aalbæk Jensen i pressemeddelelsen.

Mæt af dage
De seneste år har Peter Aalbæk Jensen været med til at producere filmene, der er baseret på Jussi Adler-Olsens bøger om Afdeling Q, samt Jesper W. Nielsen og Sørens Sveistrups “Der kommer en dag”, som meget snart har premiere. Og dette arbejde vil altså fortsætte.

“Jeg kan mæt af dage glæde mig over seneste markante sejre: Firmaets triumf over arvefjenden Det Danske Filminstitut, hvis ledelse nu i to markante sager mod Zentropa har lidt ydmygende nederlag. Først underkendelsen ved Revisornævnet, derefter Justitsministeriets kendelse om DFIs ulovlige idømmelse af skærpet tilsyn af Zentropa,” skriver Peter Aalbæk Jensen.

Sammen med Lars von Trier ejer han 25 procent af Zentropa, Kristian Levring ejer ligeledes 25 procent, mens Nordisk Film ejer 50 procent.

Glad for at Aalbæk fortsætter
Adm. direktør og bestyrelsesformand for Zentropa, Allan Mathson Hansen, siger:

“Det er et skifte, som har været længe forberedt og jeg har fuld tillid til, at Anders og den øvrige ledelse vil fortsætte Zentropas succes. Samtidig er jeg utrolig glad for at Peter fortsætter i Zentropa med at lave film – man kan vel sige, at han nu er tilbage, hvor det hele startede.”

I et interview med filmmagasinet Ekko siger Peter Aalbæk Jensen om forholdet til Nordisk Film:

”Vi har altid været pot og pande med Nordisk Film og har næsten aldrig brugt andre til at distribuere vores film. Dér startede en far/søn-relation i sin tid, da vi besluttede, at Triers “Europa” skulle laves under Nordisk Films paraply.”

Vil stadig kæfte op
I interviewet siger han også, at han nok stadig “vil kæfte op i offentligheden”.

”Jeg er jo stadig bestyrelsesmedlem, men ikke del af den daglige ledelse, så der er en grænse for, hvad jeg kan udtale mig om og blande mig i,” siger han og tilføjer i vanlig stil:

”Ellers må jeg jo indhente en reprimande fra den kommende ledelse. Og i værste fald blive afskediget for ulydighed.”