SVT vælger Nordisk Film TV som ny distributør

Nordisk Film TV World, som er Nordisk Film TV's internationale afdeling for distribution af tv-rettigheder, skal fremover sælge tv-formater for den svenske public service tv-station, SVT, der er kendt for høj kvalitet. Nordisk Film TV er netop blevet udnævnt som officiel distributør for SVT, fortæller international direktør Karoline Spodsberg.

Aftalen mere end fordobler størrelsen af Nordisk Film TV Worlds rettighedskatalog og indebærer, at Nordisk Film TV World repræsenterer SVT på den international tv-messe i Cannes, MIPTV, der afholdes i begyndelsen af april. På messen lancerer Nordisk Film TV World 10 primetime tv-formater, 5 manuskriptbårne (scripted)/komedieformater samt 5 børneformater fra SVT.Blandt de formater, der indgår i aftalen er "Melody Challenge", et stort, farverigt og eventdrevet talent-show. Der forhandles allerede om, at formatet skal versioneres til tv-seere i Frankrig og Tyskland. I 2007 opnåede den svenske version af programmet en gennemsnitlig share på over 74 %.

Formatpakken fra SVT rummer også "Doobidoo", et velkendt underholdningsformat, der i en årrække har holdt svenske tv-seeres interesse fanget i primetime. Der er tale om et feel-good syng-med program med kendte deltagere, som konsekvent har opnået højere seertal i Sverige end selv "Idol".

Karoline Spodsberg siger om aftalen med SVT:
"Vi er meget stolte over at få muligheden for at distribuere SVT's tv-formater internationalt. SVT har en lang tradition for at udvikle tv-programmer, der er både innovative og kommercielle. Aftalen med SVT er vigtig i forhold til vores strategi om at indtage positionen som verdens førende distributør af nordiske tv-formater."

Salgschef Susanne Balsvik fra SVT siger:
"Vi er meget stolte over vores brede vifte af underholdningsformater, og har ønsket at samarbejde med den bedst mulige partner om at varetage vores interesser. Vi har forhandlet med en række distributører og besluttede os for Nordisk Film TV World, fordi holdet har stor erfaring med at sælge skandinaviske tv-formater. Desuden har de et grundigt kendskab til, hvordan det internationale tv-marked fungerer samt alle de rigtige kontakter til at skaffe vores tv-programmer det publikum, de fortjener."

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende indenfor udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, video, dvd, tv samt elektroniske spil. Nordisk Film er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer Nordisk Film selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter. Nordisk Film havde i 2006 en samlet omsætning på 2, 6 mia. DKK og beskæftiger 1.150 medarbejdere i Norden.